Кметът, който е изкарал най-много време начело на столицата и е променил изцяло нейния градуостройствен план, е инж. Иван Иванов. Той оглавява града на 25 май 1934 година и го ръководи до 9 септември 1944 г. (10 години, 3 месеца и 15 дни).
Този период се определя като "10 златни години за София". Съдейства и работи за прокарване на рилския водопровод в София, като затова ген. Владимир Вазов, кмет на София в периода 1926 – 1932 г., го нарича с прякора Рилски.
Спомага за благоустройството на парк Витоша – на него е наречена хоризонталната пътека от село Железница до кв. Княжево. Проектант е и на язовир "Бели Искър".
Легендата за него гласи, че още преди 9-ти септември бил разкарван по съдилища, защото за създаването на булевард "Борис Трети" бил отделил прекалено много място и бил отнел много плодородни земи. Още тогава инженер Иванов казал: "Ще дойде време, когато ще се сърдят, че съм направил булеварда толкова тесен" - както е и свързано с днешния ден, когато на излизащите на Околовръстното е тясно да имат само две ленти във всяка посока.
За построяването на язовир "Искър" пък го извели от затвора, където бил прибран след Девети септември. По онова време партийните функционери попитали Съветския съюз имат ли добри специалисти, които да построят язовир до столицата. "Вие имате най-добрия", отговорили партийните функционери. Така Иванов излязъл от затвора и започнал строителството на язовира. Направил и най-добрия градоустройствен план на столицата – всъщност първия.
Преди това е създател на Рилския водопровод, тъй като е учил хидроинженерно строителство. След като водопроводът е създаден през 1933 година, той е удостоен с орден, а тогавашният кмет на София генерал Владимир Вазов, го нарича "Рилски" заради успеха му.
На следващата година Иван Иванов става кмет на столицата. По време на неговото управление се създават сградите на Съдебната палата, Народната библиотека, Българска народна банка и Министерството на вътрешните работи.
Разработва се и план за столицата на Адолф Дусман, улиците се павират, реновират се Борисовата градина и Южният парк. През 1941 година е открита и първата тролейбусна линия – от Горна баня до Княжево.
Веднага след 9-ти обаче инженер Иван Иванов е арестуван. В началото обвиненията срещу него са икономически, а после политически. След това е осъден на смърт и единствено строежът на водопровод "Искър", за който той е единственият квалифициран хидроинженер, го спасява от напечената ситуация.
1946 година го реабилитират, а след още две години е включен в хидротехническото строителство на България. След това има участие в създаването на каскадата "Белмекен – Сестримо" и язовир "Жребчево".
Членството му в БАН, което му е било отнето навремето, е възстановено посмъртно през 1991 година.