Рядко минава и ден, без самопровъзгласилите се експерти по пътна безопасност да ни огреят от телевизорите и да ни заговорят с апокалиптичен тон за ескалиращата "война по пътищата". Ако ги слушате, излиза, че движението в България става все по-опасно и спешно са нужни мерки - които, кой знае защо, неизменно се свеждат до намаляване на позволената скорост и поредно увеличаване на глобите.
Разбира се, "експертите" са принудени да говорят така, за да намерят и те място под слънцето на еврофондовете. Но апокалиптичните им прогнози нямат нищо общо с реалността, както веднага ще видим, ако погледнем сухата статистика. Броят на жертвите по българските пътища отчетливо намаля през последните петнайсетина години. През 2020, покрай локдауните и намалелия международен трафик, спадна до 463 души. През 2021 нарасна малко до 561 - но и това е на практика второто най-ниско постижение за последните 60 години. Въпреки топящото се население, намалява и съотношението жертви на 100,000 души.
Всичко това не е повод за ентусиазъм, разбира се. На фона на средното за ЕС съотношение от 5.2 загинали на 100,000 души, българското 8.6 на 100,000 е твърде високо. Но сме готови да поспорим дали повишаването на глобите и намаляването на максималната скорост по магистралите е най-ефективният път за целта. Или той преминава през промяна в ролята на пътната полиция (повече превантивна и показна, по-малко криене в храстите с радара), през активна намеса на полицията срещу лошите републикански и общински пътища (функция, от която МВР повече или по-малко е абдикирало), през затягане на контрола върху техническата годност на автомобилите, вместо към печатането на доходни за някои, но иначе напълно безсмислени екологични стикери.
След това кратко отклонение, нека видим кои места в България са били най-опасни за шофиране през 2021 година, и къде рискът да загинете в катастрофа е бил най-нисък. Данните на МВР показват, че най-много тежки произшествия (тоест с пострадали хора) са се случили в Пловдивска област (731), пред София-град, Варна и Бургас. Най-малко са в Търговище (eдва 44), Ямбол, Перник и Видин, пише automedia.
Традиционно най-рисковите месеци - юли и август - този път са изместени от ноември, но това се дължи на една-единствена тежка катастрофа, тази с македонския автобус на "Струма". Около 30% от жертвите са дадени по първокласната пътна мрежка, други 40% - по второкласната и третокласната, и едва 18% са дадени на магистрали.
28. Смолян - 2 жертви на 100,000 жители
Смолянска област има най-много завои и най-много дни със снежна покривка по пътищата - и независимо от това от години е районът с най-малко фатални злополуки. През 2021 по пътищата й са загинали само двама души. Общо катастрофите са 78, при почти 102,000 жители.
Катастрофи на 100,000 жители: 77.2
27. Кърджали - 2.5 жертви на 100,000 жители
Кърджалийска област държи първо, второ и четвърто място в петицата на най-високите проби за алкохол, вземани някога у нас. Независимо от това пътищата й са доста безопасни - само четири жертви през миналата година и общо 129 катастрофи, при над 160,000 души население. Най-рисковият месец е август, когато се завръщат много преселници от Турция.
Катастрофи на 100,000 жители: 80.1
26. Кюстендил - 2.6 жертви на 100,000 жители
В Кюстендилска област катастрофите са 91 при население от почти 117,000 жители, а фаталните случаи - три. И трите са през лятото.
Катастрофи на 100,000 жители: 78.4
25. София-град - 4 жертви на 100,000 жители
Вероятно бихте очаквали най-населеният и с най-много автомобили град в страната (да не говорим за приходящия трафик) да има и най-опасното движение но пътищата, но всъщност е обратното. На територията на София-град стават по-малко ПТП, отколкото на територията на Пловдивска област, при нейното наполовина по-малко население. Загиналите в столицата през миналата година са 52-ма, като пиковете са през май, октомври и декември - по 7 жертви.
Катастрофи на 100,000 жители: 49.6
24. Благоевград - 4.6 жертви на 100,000 жители
Основният принос за катастрофите в Благоевградско е, разбира се, на международния път Е79 към Гърция. Неслучайно най-опасният месец в годината е август, следван от май, юли и септември. Жертвите през миналата година са 14.
Катастрофи на 100,000 жители: 91
23. Варна - 4.7 жертви на 100,000 жители
Катастрофите във Варна, съотнесени към броя на населението (470,000 души), са доста над средното за страната, но пък фаталните инциденти са относително малко - 22 през 2021 година. И тук най-опасните месеци са летните, с пик през септември.
Катастрофи на 100,000 жители: 117
22. Пловдив - 5.1 жертви на 100,000 жители
Пловдивска област успява да бие дори София-град по брой тежки катастрофи през миналата година. Но жертвите на 100,000 жители са доста под средното за страната. Най-опасният месец е бил декември, около коледните празници.
Катастрофи на 100,000 жители: 109.8
21. Габрово - 6.7 жертви на 100,000 жители
Общо 7 жертви по пътищата на областта през 2021, като единствено през юни е имало повече от една. Тежките катастрофи са 71, при население на областта от почти 106,000 жители.
Катастрофи на 100,000 жители: 67.6
20. Бургас - 6.8 жертви на 100,000 жители
Няма да ви изненада, че и в Бургаска област най-опасни са летните месеци, от май до септември, на които се падат почти две трети от 28-те жертви за 2021 година.
Катастрофи на 100,000 жители: 96.8
19. Сливен - 7.1 жертви на 100,000 жители
Общо 13 жертви по пътищата на Сливенска област, при 137 тежки инцидента. Най-опасните месеци са били юли, ноември и декември.
Катастрофи на 100,000 жители: 75.3
18. Търговище - 7.3 жертви на 100,000 жители
Тук главният принос към черната статистика е на пътя София - Варна. Най-опасният месец е бил януари, в който са загинали три от общо осемте жертви. Тежките катастрофи са 44.
Катастрофи на 100,000 жители: 40
17. Видин - 7.4 жертви на 100,000 жители
Потресаващото състояние на международните пътища, по които се движат много камиони, е главната причина за повечето злополуки. Жертвите са 6, основно през летните месеци.
Катастрофи на 100,000 жители: 87.4
16. Добрич - 7.6 жертви на 100,000 жители
Август е бил най-опасният месец по пътищата на областта, с 4 смъртни случая от общо 13-те за годината. Тежките катастрофи са 123, при население от 170,000 жители.
Катастрофи на 100,000 жители: 72.4
15. Силистра - 8.5 жертви на 100,000 жители
Тук няма изразени пикове. За отбелязване е обаче, че няма нито един загинал през зимните месеци. Тежките катастрофи са 98, при 106,000 жители.
Катастрофи на 100,000 жители: 92.5
14. Стара Загора - 8.7 жертви на 100,000 жители
Лошата слава на Старозагорска област идва най-вече от един доста неумело построен участък на магистрала "Тракия". Най-много жертви през 2021 са дадени през септември и октомври. Тежките катастрофи за годината са 358.
Катастрофи на 100,000 жители: 115.1
13. Разград - 9.2 жертви на 100,000 жители
През Разградска област минават сравнително малко главни пътища. През 2021 загиналите са 10 (най-много - през ноември), а тежките злополуки са 106, при население от почти 110,000 жители.
Катастрофи на 100,000 жители: 97.2
12. Хасково - 9.4 жертви на 100,000 жители
Най-лошите месеци в Хасковско са юли и май, съответно със 7 и 6 жертви по пътищата (при общо 21 за годината, и 260 тежки катастрофи).
Катастрофи на 100,000 жители: 116.6
11. Плевен - 9.9 жертви на 100,000 жители
Основна вина за 23-мата загинали през 2021 има международният път Е83, от София до Русе, както и интензивният трафик от румънски туристи. Най-много загинали са отчетени през октомври.
Катастрофи на 100,000 жители: 97
10. Пазарджик - 10 жертви на 100,000 жители
Няколко опасни участъка от магистрала Тракия се падат в Пазарджишка област, както и натоварени пътища като този към Велинград. Жертвите през миналата година са 25, като най-много са били през октомври - 6.
Катастрофи на 100,000 жители: 83.7
9. Шумен - 10.5 жертви на 100,000 жители
147 са тежките катастрофи в Шуменско през 2021 година, с 18 загинали и 177 ранени. Най-опасните месеци са били юли и октомври.
Катастрофи на 100,000 жители: 83.7
8. Русе - 10.8 жертви на 100,000 жители
Главна вина за 23-те жертви през миналата година носят летните месеци, международният трафик през Дунав мост и покритият със словеща слава път от Русе до Бяла - може би най-опасният в България, макар че това по никакъв начин не е подтикнало великите български пътни строители да направят нещо.
Катастрофи на 100,000 жители: 141.5
7. Монтана - 12 жертви на 100,000 жители
Северозападната област отчита 161 тежки произшествия с 15 жертви - по-малко в сравнение с 2019, но все пак доста на фона на скромното й население от 125,000 души.
Катастрофи на 100,000 жители: 128.8
6. Ямбол - 12.1 жертви на 100,000 жители
Ямболска област има втория най-малък +брой катастрофи спрямо населението в цяла България - едва 40 на 100,000 жители, по-нисък дори от този на София-град. Но делът на фаталните произшествия е необикновено висок. Най-много жертви е имало през ноември.
Катастрофи на 100,000 жители: 40.5
5. Велико Търново - 13 жертви на 100,000 жители
И във великотърновския край главният виновник за високия брой злополуки е пътят София - Варна. Най-опасният месец през миналата година е бил май, с пет жертви, а без фатални инциденти са минали само февруари и декември.
Катастрофи на 100,000 жители: 95.2
4. Софийска област - 14.3 жертви на 100,000 жители
Регулярният трафик към и от столицата неизбежно преминава през Софийска област, и допринася за четвъртото най-лошо съотношение между фатални инциденти и брой на жителите в България. Най-лошият месец през 2021 е бил август със 7 жертви, следван от ноември и декември.
Катастрофи на 100,000 жители: 65.1
3. Враца - 14.6 жертви на 100,000 жители
Искърското дефиле и покритият със зловеща слава път от Враца до Ботевград са основната причина областта да е неизменно сред най-опасните за шофиране в България. Най-черният месец през 2021 е бил юли.
Катастрофи на 100,000 жители: 116.6
2. Ловеч - 23.8 жертви на 100,000 жители
Една от малките български области (122 490 жители) има най-високия дял и на тежки злополуки, и на смъртни случаи по пътищата. Част от обяснението е, че през нейна територия минават не един, а два натоварени пътя - междунардният Е83, през Плевен и Русе до Букурещ, и Е772, от София до Варна. Някои участъци от тези пътища отдавна са покрити със зловеща слава и плачат за обезопасяване.
Катастрофи на 100,000 жители: 168
1. Перник - 45 жертви на 100,000 жители
Въпреки възпяваните в толкова вицове пернишки шофьори ("пред винкело всички са равни, пред Голфо всички са бавни"), областта всъщност традиционно е между най-безопасните за каране. Така щеше да е и през 2021, ако не беше зловещата катастрофа с изгорелия македонски автобус миналия ноември, отнела наведнъж 45 живота.
Катастрофи на 100,000 жители: 51.7
Прочетете още
- 12:00 След тежък сблъсък в София: Непознат баща помогна на майка с дете СНИМКА
- 11:11 Глуха и сама: 14-годишната Сузи се изгуби в София, издирват я СНИМКА
- 15:29 Турист бедства с часове на скала в Пирин, държал се на ръце СНИМКИ
- 14:00 Мъж и жена изпревариха водачка със 160 км/ч на "Тракия", за да спасят живота ѝ