Първото бойно дежурство на F-16 ще бъде поето най-рано през 2026 година. Това каза началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов на Учебен полигон „Корен“. Той допълни, че първият самолет, който пристигна през април, вече извършва полети и подчерта, че има достатъчно обучени пилоти, които да летят на изтребителите.
За втория F-16, който пристигна преди ден, адмирал Ефтимов каза, че предстоят технически процедури по приемане на земя, а след това и полети. Самолетът кацна нормално, беше обслужен и обезопасен от българските техници, което вдъхва увереност, че процесът върви и хората трупат знания и опит, коментира Ефтимов. Той припомни, че всички процедури по обслужването и приемането на самолетите се правят от българския инженеро-технически състав.
Целта за тази година е всички осем бойни самолета да бъдат приети документално и административно, и те да бъдат въведени в експлоатация, заяви началникът на отбраната. „Командването на ВВС работи амбициозно, за да може, приемайки самолетите, да достигнем първоначалните оперативни способности и започнем да носим бойно дежурство. Работим в реални и оптимални срокове за постигане на първоначални оперативни способности“, допълни той.
Адмирал Ефтимов посочи, че няма съмнение за пристигане в договорения срок и на останалите шест изтребителя, за което има уверение и от компанията производител. Все повече се усъвършенства процесът, смята той.
Емил Ефтимов наблюдава на Учебния полигон „Корен“ тактическо учение с бойна стрелба Balkan Sentinel 25. В него са интегрирани формирования от Сухопътните войски на съюзническите армии на България, Италия, Румъния и САЩ, пише БТА.
Учението е за участие на усилен механизирана батальон в контранастъпателна операция в съюзен формат в състава на бригадата. То е разработено по условен сценарий, който осигурява необходимата информация за планиране участието на усилен Трети механизиран батальон в отбранителна операция.
Офицерът, планиращ учението, е командирът на Сухопътните войски генерал-майор Деян Дешков.
В учебните действия участват над 1700 военнослужещи с около 350 единици бойна и спомагателна техника.
F-16 Block 70: Ключов елемент в модернизацията на българските ВВС
Пристигането на изтребителите F-16 Block 70 в България представлява ключов етап в модернизацията на Военновъздушните сили (ВВС) на страната и цялостната отбрана. Тези многоцелеви изтребители, произведени от американската компания Lockheed Martin, са класифицирани като самолети от четвърто поколение, но включват редица технологии и способности, характерни за пето поколение, като усъвършенствани сензори и въоръжение. Тяхната съвместимост със системите на НАТО ги прави основен елемент за укрепване на способностите на източния фланг на Алианса.
Решението за придобиване на F-16 Block 70 е взето през 2019 г. с подписването на първия договор със Съединените щати. Целта е поетапно да се заменят остарелите съветски изтребители МиГ-29, с които българските ВВС оперират от десетилетия. Според първоначалния договор, България ще придобие осем самолета F-16 Block 70 до края на 2025 г. През април 2025 г. пристигна първият учебен двуместен самолет F-16 Block 70 с борден номер 301, а през юни 2025 г. беше доставен и вторият, едноместен боен самолет с борден номер 313. Останалите шест самолета от първата партида също се очаква да бъдат доставени до края на годината. Допълнителен договор, подписан впоследствие, предвижда доставка на още осем изтребителя F-16 Block 70 до края на 2027 г., което ще позволи формирането на пълноценна ескадрила. Общата стойност на 16-те изтребителя е близо 5 милиарда лева.
Процесът на интеграция на F-16 включва значителни инвестиции в инфраструктурата на авиобаза Граф Игнатиево. Извършена е реконструкция на пистата, като продължава изграждането на други ключови обекти, включително сграда за симулатор за обучение на пилоти. Подготовката на български пилоти и инженерно-технически състав е в ход, като вече има обучени кадри, способни да оперират новите машини. По време на приемането на първите самолети се извършват съвместни полети с американски инструктори.
След пристигането си, всеки самолет преминава през задължителни процедури по техническо и летателно приемане от българските ВВС, преди да бъде официално въведен в експлоатация. При първия F-16 беше констатирано отклонение в работата на една от системите по време на приемането, което е част от нормалния процес на тестване и не е класифицирано като сериозен проблем, а като техническо отклонение, което подлежи на отстраняване. Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов заяви, че първото бойно дежурство на F-16 се очаква най-рано през 2026 г., тъй като се изисква време за достигане на първоначални оперативни способности. До пълното въвеждане на F-16 в експлоатация, бойното дежурство ще продължи да се изпълнява от изтребителите МиГ-29.
Придобиването на F-16 е част от по-широка програма за мащабна модернизация на Българската армия. Тази програма включва също така придобиване на нови бронирани машини "Страйкър" за сухопътните войски, нови патрулни кораби за Военноморските сили, зенитно-ракетна система IRIS-T от Германия, както и преговори за трикоординатни радари от Франция. Тези усилия имат за цел да осигурят необходимия капацитет за защита на националния суверенитет и ефективно участие в колективната отбрана на НАТО.
Прочетете още
- 10:00 "Разполагах с под секунда": Камикадзе пое в насрещното на АМ Струма, едва не предизвика смъртоносно меле
- 11:00 В София: Маскиран открадна кутията за дарения на 5-годишно момиченце ВИДЕО
- 09:00 Градусите скачат, а с тях и рискът за колата: как да подготвим автомобила за екстремните жеги
- 11:15 Издъхна стопанинът на обесеното куче Костадин, друго куче лежи до него СНИМКИ