Пътуване, което трябва да отбележи един от най-щастливите моменти в живота на зрелостниците от Националната търговска гимназия - Пловдив, се превърна в унизително преживяване. Абитуриентската екскурзия до Кушадасъ, организирана от туроператора Фанагория Травел, остави у десетки младежи и техните родители дълбоко разочарование.
Единият от двата автобуса, осигурени за пътуването, е бил без работещ климатик. Въпреки че проблемът е известен, превозното средство продължава да превозва групи с деца. И така връщането към България се превръща в истинско мъчение, предаде TrafficNews.
„Навън беше 38 градуса, а вътре термометър на телефона показваше 32. Бяхме като в оранжерия, разказва пред Елена Йовчева, една от 56-те пътници в рейса. „Казаха ни, че климатикът работи на максимум. А то беше само вентилатор – перка, която върти горещ въздух“, допълва момичето.
Пътниците са били принудени да изтърпят 14-часово пътуване без свеж въздух и с отказ да се отварят прозорци. „На някои им прилоша. Имаше хора, на които им се повръщаше. Имаше и болни от 6-часовото чакане на студено на границата на отиване“, обяснява и съученичката й Гергана Груева.
Истински скандал избухва, когато става ясно, че за едно от децата изобщо няма място в автобуса. Оказва се, че с рейса трябва да се върнат директорката на училището и дъщеря й, които са били закарани до Кушадасъ от управителя на туроператорската фирма с личния му автомобил. За да се освободят места, в турския курорт остава аниматорът и единият шофьор. Така двата автобуса са пътували с общо трима водачи. Или по човек и половина на рейс, вместо по двама. Учениците обаче категорично отказват да седнат отпред на шофьорското място.
„Казах на шофьора, че за мен няма място, а той ми отговори: „Ами стойте си на земята”, споделя Дария Георгиева. Децата са били принудени да се редуват – кой да седи на стълбите, кой на пода между седалките.
Опит за размяна с пътниците от другия автобус с климатик също е отказан. „Учтиво го помолихме да се сменим на следващата спирка за три часа, за да живнем. Шофьорът слезе бесен, хвърли си бъркалката и започна да крещи на всички“, разказва Елена.
Сериозни проблеми съпътстват и престоя в 4-звездния хотел в Кушадасъ. Част от учениците са доплатили по 50 лева, за да бъдат настанени в двойни стаи. Оказва се обаче, че и останалите помещения – с 3 и 4 легла, са със същите размери като двойните. Децата трябва да спят на разпънати походни легла и матраци на пода. „В нашата стая, за която доплатихме, имаше умрели мравки с крила навсякъде. В банята имаше петно, вероятно от повръщано“, разказва Елена.
„Искахме просто да ни изчистят стаята. След два часа чакане и няколко разговора с рецепция, накрая ни я смениха. Новата стая беше двойно по-голяма и чиста – явно това е, което сме платили“, казва момичето.
Според Теодор Делиянчев макар първоначално да им е било казано да се обръщат към аниматорите, в даден момент става ясно, че никой не поема отговорност: „Прехвърляха си вината постоянно. А отговорът винаги беше: Няма повече свободни стаи“, спомня си момчето.
Ситуацията придобива още по-сериозен характер, когато едва след завръщането в България учениците получават договорите си. Няма касови бележки, няма доказателства за извършено плащане. След разправии с управителя на Фанагория Травел Кирил Стамов вчера на две от ученичките са издадени касови бележки, за да могат да подадат жалба в Комисията за защита на потребителите. Междувременно медицинските застраховки се оказват без подпис и печат, а застрахователната компания твърди, че няма активирана полица на тяхно име.
TrafficNews заедно с част от потърпевшите посети офиса на туроператорската фирма и разговаря с управителя Кирил Стамов. Пред наш репортер той призна за проблема с климатика и обеща възстановяване на разходите за транспорта на всички засегнати. По-късно стана ясно, че ще им бъдат заплатени само 100 лева. Според договорите обаче при подобни обстоятелства клиентът има право на до 50% неустойка, или около 440 лв. на човек.
На въпросите за отношението на шофьора към Дария, Стамов отговори: „Не е приемливо, разбира се. Ще разговарям с фирмата и ще се постарая да ви издействам допълнителна компенсация.“
Относно факта, че двойни, тройни и четворни стаи реално са били с едни и същи размери и хората са спали на разтегателни легла и матраци по земята, Стамов заяви, че „такъв е бил хотелът” и това е било „малшанс”.
„Платихме 880 лева, за да спим на матраци и да пътуваме без въздух. Почивката ни се превърна в кошмар. Решени сме да направим всичко възможно това да не се случи и с други хора”, категорични са учениците.
Собственикът на транспортната фирма „Бористурист” ЕООД, превозвала учениците, се оправда с Курбан Байрям за проблемите с неработещия климатик. „Заради големия мюсюлмански празник в Турция не можахме да намерим сервиз, който да отстрани проблема”, коментира пред TrafficNews Благовест Босев.
Босев обаче отрече да е знаел за проблема. Той твърди, че климатикът се е развалил 1 час след тръгването – около Измир, на 100 км от Кушадасъ. „Получава се някаква авария. Климатикът не спира на 100 процента, но намаля. Запознат съм с това нещо. Но поради празника Курбан Байрям категорично ми отказаха да вкарат в сервиз автобуса, за да отстранят проблема на момента”, заяви той.
Затрудни го обаче въпросът какво щяха да правят децата, ако беше намерил работещ сервиз. И отговори, че щели да стоят някъде на хладничко.
Относно лошото отношение и виковете от страна на шофьорите към пътниците Босев посочи, че не е приемливо. „Разговарял съм с шофьорите. Те са при мен на работа от над 18 години. Досега съм нямал подобни оплаквания. Не съм бил на място да видя какво е било отношението. Днес сутринта се видях с част от децата, извиних се на всички. Още веднъж се извинявам за причиненото неудобство и некомфортното пътуване. Проблемът в автобуса е отстранен”, каза собственикът на „Бористурист”.
За липсата на един от шофьорите пък Босев увери, че трима водачи на два автобуса са достатъчни. „Всеки шофьор има право да шофира 9 часа, като на трима шофьора времето става 27 часа. Шофирането от Кушадасъ е 11 часа, с преминаването на границата и почивките става около 13 часа”, изчисли той.
И обясни, че всички деца, които днес са били на среща с него, са получили компенсация от 100 лева. „Всички, които се почувстваха некомфортно, че са ощетени по някакъв начин, се отзоваха и си получиха компенсацията”, каза превозвачът. Останалите пътници, които не са успели да реагират в рамките на час и половина днес, обаче няма да бъдат обезщетени.
„Ние бяхме добронамерени. Обяснихме им да дойдат днес в 11 часа да може всичко да се изговори, да се извиним. Който е имал желание и се е почувствал ощетен, трябваше да дойде”, допълни Благовест Босев.
Компенсираните са 8 души.