Пловдив – София – въздухът горчи, гумите бучат, времето се разтваря. Трасето, което би трябвало да бъде символ на скорост и свобода, днес е жив ад — километри коли, застинали, невиждащи нищо друго освен броните пред себе си.

Читател на GlasNews, пленник на магистралата при стеснението на ремонта, сподели: „Не сме мръднали от 10 минути.“ И това е само малък фрагмент от драмата, която се играе на „Тракия“. 

Причините за кошмара

Три ремонтни отсечки едновременно – в Софийска, Пазарджишка и Сливенска област. Движението в тези зони е принудително насочено само в платното за столицата, като се допуска движение и в аварийната лента. 

За посока Бургас движението е ограничено на една лента, докато в обратната посока – две ленти при наличие на ремонт. 

Трафикът значително надхвърля пропускателната способност: в някои участъци до 1200 автомобила на час при капацитет около 900 коли на лента. 

Участъкът I-8 (Ихтиман–Вакарел), който трябваше да служи като алтернатива, се намира в окаяно състояние и не е подготвен да поеме трафика. 

Какво се преживява зад волана

Когато километри наред не се движиш, а само запалваш и гасиш двигателя, тестваш нервите си. Жените, децата, шофьорите, оставени без избор – те не са статистика, те са пленници на решение, взето (или невзето) години наред.

А сутринта, когато тръгне денят, хората вече знаят: “Ако мина през „Тракия“, това означава часове на живот в колона, без глъткa нормалност.”

Да, ремонтът е неизбежен — пътният експерт Ангел Попов признава, че състоянието на асфалта е опасно, че настилката не поддържа сцепление и е възможно образуване на аквапланинги, особено през есенните дъждове. 

Но как се допуска токова мащабно стеснение без готов алтернативен маршрут? Как се планира ремонт в три отсечки едновременно, на критичен за трафика масивен коридор, без координация и предупреждение?

Не беше ли необхозимо предварително планиране – ремонти да се разпределят във времето, не едновременно на ключови места.

Алтернативни маршрути да бъдат приведени в подходящо състояние предварително – пътят Ихтиман–Вакарел да стане реална алтернатива.

Ето колко време ще спестите, ако минете през алтернативния път на "Тракия" СНИМКИ

Комуникация в реално време – чрез медии, приложения, информация в Google Maps и пътните знаци.

Извънредни мерки при ПТП и блокажи – бързи отвличания, коридори за спешни коли, пренасочване.

Отговорност и контрол – институции да носят отговорност за подобни колапси в движението.

Магистрала „Тракия“ не трябва да бъде символ на робство по асфалт. Днес тя е това — пълна с отчаяни шофьори, заседнали между знаци и коли, в капан на решение, което също изглежда в капан.