Магистрала „Струма“ няма да минава през Кресненското дефиле, съобщи Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). До решението се стигна след споразумение между правителството и група от природозащитни организации. То сложи край на продължил години спор, който блокираше изграждането на магистралата.

Предстои АПИ да обяви конкурс за изпълнител на проучване, което да определи ново трасе за „Струма“ в участъка между Симитли и Кресна. Ще бъде заложено условие трасето да е извън Кресненското дефиле и да не уврежда в значителна степен видовете и местообитанията, които се опазват в двете защитени зони в региона.

Строежът на магистрала „Струма“, която трябва да свърже София с Югозападна България и Гърция, продължава вече повече от десетилетие. Недовършен остава само един сравнително кратък участък – лот 3.2 от Крупник до Кресна. Изграждането му досега беше в застой заради спора откъде да мине трасето.

През последните години се обсъждаха основно два варианта – магистралата да минава извън Кресненския или трасето да бъде разделено и в посока от София към Гърция да се използва съществуващият път Е-79 през дефилето, докато в посока Гърция-София да се ползва ново шосе.

Местни жители и природозащитни организации настояваха магистралата да мине изцяло извън Кресненското дефиле. Противното, според тях, би затруднило придвижването на местните жители, би застрашило защитени видове и би повишило риска от инциденти.

Група природозащитни организации, обединени в коалицията „Да спасим Кресненското дефиле”, оспорваше пред съда решението да се строи през дефилето, без да се направи нова оценка за въздействие върху околната среда. Сега тези жалби са оттеглени и делата са прекратени, съобщиха организациите, пише svobodnaevropa. Това е резултат от споразумението, постигнато между тях, АПИ и Министерството на околната среда и водите (МОСВ).

Освен магистралата да минава извън дефилето, споразумението предвижда главен път Е-79 да се запази като локален път.

До това се стигна, след като Постоянният комитет на Конвенцията на Съвета на Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания (Бернската конвенция) препоръча на българските власти да намерят варианта за изграждане на магистрала „Струма“ по трасе, което преминава извън Кресненския пролом, се посочва в съобщението на АПИ.