След поредица от инциденти и на фона на тревожната тенденция за безконтролно движение на електрически тротинетки, Общинският съвет в Несебър прие днес решителни мерки. С 17 гласа „за“ и един „въздържал се“, съветниците гласуваха нова наредба, която въвежда сериозни ограничения за индивидуалните електрически превозни средства.

Новите правила идват по инициатива на Националното сдружение на общините и Министерството на вътрешните работи и целят да сложат ред в един все по-хаотичен градски пейзаж, където високата скорост, липсата на контрол и невъзможността за санкции създават ежедневна опасност.

Какво включва новата наредба:

Забранява се движението и паркирането на електрически тротинетки:

по тротоари, площади, детски и спортни площадки
по крайбрежни алеи и алеи в парковете
по ул. „Отец Паисий“, пешеходните зони и в Стария Несебър

Позволява се движението само по велоалеи, при следните условия:

максимална скорост: 20 км/ч
изправни спирачки, звънец, предни и задни светлини

Забранява се ползването от непълнолетни лица.

Глобите за нарушители ще бъдат от 100 до 500 лв.

Това решение не е изолирано действие, а резултат от реална тревога. Само преди часове ви разказахме и показахме как в Слънчев бряг 16-годишен тийнейджър, управлявал електрическа тротинетка, бе буквално връхлетян от лек автомобил с румънска регистрация. Сблъсъкът, заснет от охранителна камера, е шокиращ: колата удря младежа, който е отнесен от удара, за щастие – без животозастрашаващи травми. Той е откаран с охлузвания и съмнение за комоцио в болница, а впоследствие е освободен за домашно лечение.

Жив по чудо: ВИДЕО запечата как кола помете 16-годишен с тротинетка

Млад човек е с опасност за живота след тежък инцидент с електрическа тротинетка в Несебър, който се случи преди месец на улица „Хан Крум“ срещу хотел „Котва“. И още, и още...

Тротинетките навлязоха в ежедневието ни със замаха на модерния свят – бързи, удобни, „екологични“. Но както често се случва у нас, удобството бързо прераства в хаос. Без регистрация, без застраховка, често – и без каска. Без никакъв контрол кой ги кара, къде, как и с каква скорост. Видимостта им е ниска, стабилността – още по-ниска. А тротоарите и пешеходните зони – превърнати в писти.

Дали новата наредба ще въведе ред? Само ако се следи за прилагането ѝ. Дори най-добрите разпоредби остават на хартия, ако санкциите не се налагат, а правилата не се комуникират.

Но все пак – Несебър направи първата сериозна крачка. Дано другите последват примера му. Иначе не просто ще броим глобите, а ще броим пострадалите.