Режимът на работа в Синя зона в Пловдив ще стане идентичен на другите големи градове, като вече няма да може да се спира в нея неограничено. Досега под тепетата всеки можеше да спре колата си в центъра на града и да стои там от началото до края на режима за платено паркиране от 8:30 до 18:30 часа. Новото ограничение ще бъде, че в Синя зона може да се паркира до 4 часа, а след това автомобилите ще бъдат заскобени.
На страницата на Община Пловдив са качените предложенията за изменение на Наредбата за организацията на движението и паркирането на територията на града. Те са внесени от кмета Костадин Димитров и касаят редица промени в организацията на паркирането. Сред тях са и въвеждането на платено паркиране след 30-тата минута в Стария град и улиците в Капана извън обхвата на Зелена зона, където ще е 10 лева на час.
Най-голямата промяна е в Синя зона, където ще се въведе ограничение в престоя на автомобили, което ще е до 4 часа. В София например в Синя зона може да се паркира до 2 часа, а в Зелена зона до 4 часа, във Варна ограничението в центъра на града е до 3 часа.
Друга промяна е намаляване на максималния брой на служебните паркоместа, които в различни точки заемат до 70-80% от улиците. Вече всички институции или фирми ще могат да разполагат с до 5 паркоместа. Досега например ЕВН ползваха близо 20 паркоместа в района на ул. „Христо Г. Данов“, въпреки че притежават собствен паркинг, съобщи trafficnews.
„В Централна градска част са съсредоточени голям брой административни сгради, финансови институции и търговски обекти. Вследствие от правото на безплатно паркиране по улици, паркинги, площади-общинска собственост и от липса на наложени досега ограничения при паркиране на места с въведен режим платено и безплатно паркиране, се явява наложително редуцирането на възможността за платен и безплатен служебен абонамент, като се ограничи това право до 5 места. По този начин ще се осигурят на гражданите повече възможности за ползване на предвидените от община Пловдив места за паркиране“, пише в мотивите.
Друга важна промяна е, че талоните за преференциално паркиране ще се издават на база на постоянен адрес на заявителя, а автомобилът задължително трябва да бъде регистриран на територията на Община Пловдив.
Директорът на ОП „Паркиране и репатриране“ Иван Ганчев обясни, че това се прави с цел да се ограничат злоупотребите.
„Постоянно ставаме свидетели как работещи в централна градска част, които не живеят на адресите, си вадят талони за местодомуване с фиктивни настоящи адреси. По този начин ще преустановим тази практика“, заяви Иван Ганчев.
Друга порочна практика, която досега е съществувала е да се изкарват талони за паркиране в Синя и Зелена зона на гаражи, които са с променен статут. След промените това няма да е възможно – ако даден гараж е направен търговски обект, то от „Паркиране и репатриране“ ще отказват разрешителните по тази алинея.
Иван Ганчев допълни, че всички промени се правят с цел да се ограничат злоупотребите, както и да се освободят повече паркоместа в Синя зона за пловдивчани. Промените трябва да се гласуват от Общинския съвет и да влязат в сила от 1 юни.