Около една трета на подвижния състав на "БДЖ-Пътнически превози" не се експлоатира, защото е за ремонт. При товарните вагони за ремонт пък са почти половината от наличния състав, тъй като над 90% от тях са на възраст над 30 години.
Това става ясно от отговор на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков на въпрос на депутата от БСП Димитър Данчев. Текстовете са публикувани на сайта на Народното събрание.
Данните на транспортното министерство показват, че две трети от тяговия подвижен състав (локомотиви и влакове) на "БДЖ-Пътнически превози" е на възраст над 30 години. В експлоатация са общо 172 дизелови и електрически влака и мотриси, вкл. пътнически и маневрени.
Най-голяма част от тяговия подвижен състав на "Пътнически превози" е произведена в периода 1970-1983 г., движат се и електрически мотрисни влакове от 70-те години на ХХ век.
Две трети от пътническите вагони на държавния железопътен превозвач са на възраст над 26 г. Само 44 вагона са на под 10 г., а още 14 – на до 20 г. От общо 599 пътнически вагона в експлоатация са 391, останалите са за ремонт.
Транспортният министър подчертава, че през последните години стартира инвестиционна и ремонтна програма, с която да се удължи експлоатацията на тяговия подвижен състав с поне 15 г. и да се обновят част от локомотивите, влаковете и вагоните.
В момента тече обществена поръчка за доставка на 16 нови електрически мотрисни влака, които ще обслужват направленията на бързите влакове. Поръчката обаче е блокирана заради жалба. Вече пристигат и първите нови локомотиви, купени за първи път след 33-годишно прекъсване.
БДЖ мечта: Новите вагони – поръчани с бистрà и Wi-Fi! Колко ще ни струват?