Докато десетки български градове вече позволяват плащане за паркиране с дебитна карта през мобилно приложение, Пловдив – вторият по големина град в страната – упорито държи фронта на технологичната изостаналост.

Пловдивчанинът Цветан Венков обобщава проблема във Facebook по начин, който трудно може да бъде казан по-ясно:

„Как е нормално в един от най-големите градове в България да няма възможност за плащане на Синя зона с дебитна карта през приложение? В момента сме принудени да пращаме СМС-и и да пълним касите на мобилните оператори.“

И човекът е прав. Във време, в което можеш да платиш паркомясто в Балчик, да паркираш в Ботевград през приложение или да подадеш данъчна декларация с един клик, Пловдив настоява да се върнем към славната 2003 година, когато SMS-ите бяха върхът на дигиталната иновация.

Една проста карта в приложението Blink Parking показва нагледно това, което гражданите усещат ежедневно: почти цяла България има онлайн плащане с карта – само Пловдив липсва. Не частично. Не в процес на внедряване. Просто липсва.

Вторият шанс – приложението Mobzzo – също не предлага карта за Пловдив. Ако сте пловдивчанин и държите на удобството:
SMS или нищо.

Под поста се включва и Мария Аврамова, която добавя още един абсурд в уравнението:

„Пращаш SMS, но само от български оператор. Ако си чужденец или абонат на чужд оператор, не ти приема SMS-а.“
Тоест, ако сте турист, гост на града или просто бизнес посетител – Пловдив ви казва: „Добре дошли! Но по-добре не паркирайте.“

Общината обича да напомня, че имало автомати за билети. Да, има. Точно толкова, колкото будки за пуканки по главната – симпатични, но абсолютно недостатъчни.

До кога Пловдив ще налива пари в мобилните оператори? Това е резонният въпрос, който Венков задава:

„Докога ще сме длъжни да наливаме пари в мобилните оператори чрез СМС-и, вместо общината да въведе нормална, модерна система?“

Действително – в 2025 г. е странно да се държи на SMS, който: е по-скъп, е неудобен, не работи за чужденци, не предлага автоматично подновяване и не предоставя никакъв технологичен комфорт. За град, който претендира да бъде „запазена марка на южното развитие“ – това е срамно.

Пловдив обича да се нарича: туристически център, културна столица, икономически магнит. Но каква модерна икономика може да се гради върху паркиране чрез SMS, когато останалата част от страната (и Европа) отдавна предлага мобилни приложения, дебитни карти, Apple Pay, Google Pay и автоматични профили?

В момента Пловдив не просто изостава. Той се влачи. И ако за някои неща това може да бъде простено, то за елементарно, рутинно, ежедневно действие като плащането за паркиране — просто не може.