Помните ли прословутото предизвикателство, заради което милиони по света си изсипваха кофи с леденостудена вода? А правили ли сте го?

Ако не, сега е моментът да го направите без страх да бъдете наречени "старомодни", тъй като то отново е на мода!

Какво е Ice Bucket Challenge?

Първоначалното Ice Bucket Challenge беше популяризирано като набиране на средства за ALS от активистите Пат Куин и Пийт Фрейтс.

Това беше кампания, която започна през 2014 г., за да повиши осведомеността и да помогне за намирането на лек за амиотрофичната латерална склероза, известна като болестта на Лу Гериг. 

Предизвикателството беше просто: заснемете как изливате кофа с вода, пълна с лед над главата си. Публикувате го и предизвикайте приятели или да дарят $100 за изследване на ALS в рамките на 24 часа, или да заснемат свой собствен видеоклип, като много хора хора избраха и двете.

Проработи ли?

В шокиращо голям начин. Видеоклиповете се разпространиха онлайн, вдъхновявайки хората по света да се потопят в ледена вода за каузата и да призоват приятели да направят същото. Участваха знаменитости от Тейлър Суифт до ЛеБрон Джеймс и Бил Гейтс. Кампанията събра стотици милиони долари и привлече световното внимание към болестта. Това беше рядък момент на истинска, органична вирусност в глобален мащаб.

Компилация от видеа на известни личности, които се включиха в предизвикателството, когато то беше популярно през 2014.

В доклад от 2024 г. на групата RTI, поръчан от ALS Association, се казва, че има „ясни доказателства“, че Ice Bucket Challenge значително е ускорило изследването на ALS.

Завърна се

Уейд Джеферсън, 21-годишен студент в Университета на Южна Каролина, каза, че е бил вдъхновен от успеха на оригиналното Ice Bucket Challenge, докато се опитвал да измисли събитие за клуб за осведоменост върху психичното здраве, който основал в кампуса, наречен MIND - името е съкращение от Mental Illness Needs Discussion, което препраща към клуб с подобно име в неговата гимназия.

Той бил мотивиран да създаде клуба, след като загубил двама приятели от самоубийство, каза той.

Този път предизвикателството, използващо хаштаг #SpeakYourMIND, има за цел да разпространи осведомеността за психичното здраве. Участниците се насърчават да правят дарения за Active Minds, организация с нестопанска цел, която се фокусира върху психичното здраве и младите хора.

И то отново стана популярно

Новото предизвикателство с кофа с лед стана вирусно само за няколко седмици и е петият най-популярен хаштаг за тази седмица в TikTok в Съединените щати, според анализите на приложението, с повече от 21 000 публикации, използващи етикета #icebucketchallenge.

В кампанията отново се включиха знаменитости. От популярни инфлуенсъри, през спорти и до телевизионни водещи, публикуваха свои видеа.

До този момент предизвикателството е събрало близо 250 000 долара.

Недоволство

Някои хора онлайн изтъкнаха иронията на предизвикателство за разпространение на осведомеността за психичното здраве, което се основава на наличието на приятел, който да ви номинира. Може да се почувства малко като състезание за популярност, казаха някои.