Само с няколко клика в интернет може да се поръчат желирани бонбони, мед, кремове и вейпове с дизайнерски наркотици.

Тези продукти са хит сред подрастващите. А експерти се натъкнаха на вид синтетика, която никога не са виждали досега, показа проверка на NOVA.

3 минути - точно толкова време отнема да се влезе в интернет и да се поръчат желирани бонбони, които могат да дрогират. Питат имате ли 18 години, но не искат да ги доказвате.

Попълва се адреса за доставка и се чака. На сутринта - есемес от куриерската фирма, че колетът е пристигнал. И така без да се търси лична карта или какъвто и да е документ за самоличност, се получава пратката. Пристигат 3 пакета на стойност от 92 лева. С вкусове на ягода, портокал и синьо манго. Самият продукт изглежда като един най-обикновен желиран бонбон, даже отгоре е захаросан.

В лицензирана лаборатория в „Александровска" болница проверяват състава на бонбоните. След няколко часа резултатът е готов. Лаборантите са изненадани, защото не са виждали такова нещо.

„Анализът установи 10-OH-HHC, което е модификация на познатия хексахидроканабинол", обясни химикът Христо Манов.

В сайта, от който са поръчани, свойствата на бонбоните са описани като повишаващи чувството на еуфория и премахващи депресията.

„Отзад пише, че това е рекламен продукт и не е за консумация. Хората обаче си го купуват точно за консумация", обяснява химикът.

Отговор на въпроса какъв ефект може да предизвикат тези желирани бонбони върху подрастващите остава неизвестен.

„Те са изключително слабо проучвани и нямаме представа какво е влиянието върху организма и когнитивните възприятия", обясни Манов.

Ученици разказаха, че знаят за други деца, които са пробвали. Най-често това ставало на домашни купони.

„Ще извършим проверка къде се хоства този сайт, кой го е регистрирал и кой е изпращача на подобни материали", обясни старши комисар Владимир Димитров, директор на Дирекция „Киберпрестъпност". Това отнемало 1-2 седмици.

Учители пък призовават за повече комуникация у дома.

„Ще апелирам към родителите да знаят, че ако те не отделят внимание на децата си и не ги възпитават, през социалните мрежи някой инфлуенсър, известен с простотията си, той ще ги възпитава", казва Александър Александров, учител по история.