Граждани и организации бяха разтърсени от сигнал, публикуван от сдружение „Ангели на пътя“, за който се твърди, че идва от служител на КАТ - Варна. Инж. Йовчо Анещев Бончев, техник-механик в групата „Регистрация и отчет на пътните превозни средства“, описва системни нарушения при извършването на техническите прегледи на автомобили, камиони, автобуси и полуремаркета в пункта за първоначална регистрация.
Според сигнала от август 2022 г. досега на нито един автомобил не е извършена реална проверка за техническа изправност. Камионите и автобусите преминават без необходимите измервания и проверки, полуремаркетата често не се откачат от влекача, а контролът върху скоростомерите, тахографите и скоростограничителите е формален или изобщо липсва. Дори при случаи на очевидни дефекти, като изтрити гуми на автобус, се издават стикери за техническа годност, въпреки риска за пътниците.
„Няма елементарни уреди за измерване на диаметъра на лафета /седлото/ и на царския болт на полуремаркето, дори полуремаркетата не се откачат от влекача. Докато превозните средства над 3,5 тона са в двора на КАТ, упълномощените лица или водачите носят бележка от пункт за технически прегледи - ГТП , където уж превозното средство е минало проверка на спирачните усилия. Аз въведох проверка на часа и датата на тези бележки и истинността на данните им, но това не е достатъчно. Каналите - 1 и 2 бяха пълни с отрязани регистрационни табели, това възпрепятства проверката на ходовата част на автомобила съответстващо по работната карта от т.3 до т.4.5, от т.7.1 до 7.13. След като направих запитване за проверка на скоростомер и тахограф, на мен ми бе отговорено от инсп. Тодоров, че това не е наша работа и не касае регистрацията. Никой не е проверявал автомобилите над 3.5 тона за монтиран скоростограничител. В същото време техник-механикът трябва да издаде стикера за техническа годност изпълнявайки служебните си задължения“, пише инж. Бончев в сигнала си.
Инж. Бончев посочва, че единствен той има необходимото обучение съгласно Наредба Н-32 за извършване на технически прегледи и узаконяване на газови уредби. Според него други служители издават стикери на автомобили с изтекъл срок на годност на газовите бутилки, което създава сериозна опасност на пътя. „Споделих това с колегите си и прекия си началник, но продължи издаването на технически преглед по същия начин“, посочва той.
Мъжът твърди още, че измерване на спирачните усилия за превозните средства над 3,5 т. не се извършва от повече от осем години. „Има стенд, който е закупен и доставен в халето, а от една година не работи и спирачния стенд за леките автомобили. Това се знае от шефа на КАТ - Варна, но въпреки това ние сме принудени да издаваме стикер за технически изправни автомобили“, допълва той.
„Измерването на дизеловите автомобили става тук - в КАТ по ръчен метод - въвеждат се ръчно измислени - температура на двигател, ниски и високи обороти, което води до абсолютно неточен резултат. Доколкото знам може би повече от четири години няма спрян от движение измерен по този начин дизелов автомобил. Измерването на бензиновите автомобили става по сходен начин, измислят се от оператора зад компютъра - температура на двигател, ниски и високи обороти на двигател“, твърди сигналоподателят.
В сигнала се посочва още, че опити за проверка и вътрешни разследвания за корупционни практики не са довели до промяна - задържани са били служители - техник-механик и униформен инспектор, които все още са на работните си места.
Инж. Бончев заявява, че е готов да понесе риск от уволнение, но смята, че е необходимо да се предприемат действия, за да се предотвратят бъдещи трагедии на пътя.
Бащата на 12-годишната Сияна, която загина при катастрофа с ТИР край Плевен, Николай Попов, препубликува сигнала и заяви във Фейсбук:
„Още в понеделник ще предам този сигнал на министъра на вътрешните работи и министъра на транспорта и съобщенията“.
Дали описаните по-горе твърдения отговарят на истината - това могат да установят единствено отговорните институции, от които сега се очаква прозрачна проверка и ясна позиция.
"Това снимки от градска тоалетна ли са?": Граждани възмутени от условията в КАТ-Благоевград
"Връзкар" пререди опашка от чакащи в КАТ - Стара Загора
ПТП по български: удариха го, смачкаха го, КАТ му каза „оправяй се, пич"
Разследват укриване на ВИП номера в софийския КАТ

