В свое изявление в социалната мрежа Фейсбук, Мартин Стоянов – председател на гражданско сдружение „Заедно за град Баня“, изрази остра критика към решението на Общински съвет Карлово, взето на редовна сесия. Решението касае актуализация на бюджет 2024 г. и включва закупуване на нов лек автомобил за сумата от 120 000 лв. Стоянов подчертава, че това се случва на фона на проблемите в културната инфраструктура на град Баня - проблеми, които остават нерешени вече години наред.

Според Стоянов, по време на обсъждането кметът на Карлово, д-р Емил Кабаиванов, изразил мнение, че сегашният служебен автомобил на общината – „Шкода“ модел 2020 г., е за основен ремонт на двигателя и тъй като за такъв ремонт не се предлага гаранция, е по-добре да бъде закупен нов автомобил. Според кмета, предвиденото возило не било от луксозни марки като „Мерцедес“, „Ауди“ или „БМВ“, а от така наречения среден клас, твърди Мартин Стоянов.

Председателят на гражданското сдружение оспорва необходимостта от такава инвестиция, посочвайки, че разходите за основен ремонт на двигателя варират между 4 000 и 10 000 лв., в зависимост от естеството на ремонта и типа двигател. В допълнение, той подчертава, че според законодателството не е допустимо ограничаването на избора на автомобил на база производител, но допуска, че кметът може да е направил грешка в изказването си.

Въпроси без отговор

Стоянов повдига два важни въпроса, свързани с липсата на средства за културната инфраструктура на град Баня:

  • Защо все не се намират средства от страна на община Карлово за ремонт на зрителната зала на Читалището в Баня, чието състояние е аварийно и стои затворена и неизползваема вече шест години?
  • Докога фолклорните състави и кукерската група, прославящи не само Баня, а и цялата община, ще продължава да репетират при унизителни условия в коридора на сградата и да могат да се изявят пред публиката само, когато по Божията воля времето е подходящо?

Той определя като скандално факта, че Баня – третото по брой жители населено място в община Карлово – е без действаща зала на читалището, което принуждава жителите да пътуват по 10-15 км в едната посока, за да посетят театър, концерт или друго културно събитие. Същевременно се отпускат огромни средства за придобиване на нов автомобил за нуждите на администрацията.

Съмнителни параметри на обществената поръчка?

Стоянов разкрива още подробности около решението за закупуване на новия автомобил. Той посочва, че обществената поръчка за придобиване на въпросния „среден клас“ автомобил е обявена на 20-ти септември, шест дни преди гласуването на общинския съвет. „Явно резултатът от него е бил предвидим - съответно, че 20 общински съветници, ще одобрят този разход от 120 000 лв.“, допълва той.

Освен това, в поръчката са заложени конкретни технически параметри, които рязко стесняват възможностите за избор:

  • Алуминиеви лети джанти 19 инча;
  • Минимално междуосие от 2941 мм;
  • Минимум осем степенна автоматична скоростна кутия;
  • 4х4 задвижване;
  • Дизелов двигател с мощност минимум 230 к.с.

„Взех, че потърсих кои ще да са възможните варианти за марки и модели автомобили. И Ооо, ЧУДО - той само един. На това му се казва конкурентни и равноправни условия за кандидатите. На печелившия - честито! А на баненската култура и нейните пазители – много им здраве и нека продължават да репетират в коридора“, иронично заключва Стоянов.

Необходимост от преосмисляне на приоритетите

Мнението, изразено от Мартин Стоянов, повдига въпроси не само относно управлението на обществените финанси, но и относно приоритетите на местната власт. Подобни разходи за придобиване на нов автомобил изглеждат необосновани и не на място.  Необходим е баланс между нуждите на администрацията и тези на обществото, особено когато става дума за обществено значими проекти, а случаят с град Баня е показателен за това как липсата на приоритетно планиране и неадекватното разпределение на финансови средства могат да доведат до недоволство сред гражданите.

СКАНДАЛ: Кои зам.-кмет и общински шеф купиха служебни коли с екстри за лична полза? ВИДЕО

Заглавна снимка / колаж: Volvo / Емил Кабаиванов - личен архив