Таксито в следващите дни и по Коледните празници в София може да ви струва с 5-6 лева по-скъпо или по-евтино за един и същи курс с една и съща фирма в зависимост от това на каква кола попаднете.
Причината е, че от 1 януари в София се въвеждат значително по-високи минимални цени за таксиметровия превоз. Най-ниската тарифа за километър пробег през деня става 1,05 лева от Нова година, докато сега тя е 77 стотинки.
За нощни курсове пък минималната ставка за километър превоз става 1,21 лева, при 88 стотинки сега.
Таксито – лукс! Столичните жълти коли с рязък скок в цените. Вижте с колко
Някои таксита вече са въвели новите тарифи, докато други още карат на старите. Затова се получава и разминаването в цените на курса, макар и да си поръчате такси от една и съща фирма. Причината шофьори да бързат с въвеждането на новите цени преди крайния срок е, че самото претарифиране отнема време. Тези, които не успеят да го направят до 31 декември, няма да имат право да возят пътници в новогодишната нощ, когато традиционно е "жътвата" за таксиджиите.
Опашки за смяна на апаратите
"В момента вече тече претарифирането. То е легитимно от момента на публикуване на решението на общинския съвет за новите цени. Така че е нормално в сегашния период до 1 януари ползвателите на услугата да ползват таксита от един и същи бранд, но на различни цени - някои на старата, някои на новата", обяснява пред "Стандарт" Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат.
По думите причината смяната на тарифите да отнема повече време е, че има само един пункт за метрологична заверка на апаратите.
"Самото претарифиране на апарата е доста бързо, но минаването през метрологичния контрол, което е задължително в случая, е бавно. В София има само един единствен пункт за метрологичен контрол към Българския институт по метрология - в квартал "Полигона". Той може да обработва до около 40-50 автомобила на ден. Подали сме молба за откриване на два извънредни мобилни пункта, както беше направено при предишното претарифиране - тогава беше открит пункт на резиденция "Бояна" и още един на магистралния път до Ботевград", обясни председателят на таксиметровия синдикат.
Някои таксиджии пътуват и до Благоевград - най-близката дестинация до София, където също може да се извърши метрологиочен контрол.
По думите му това спестява време на шофьорите на такси от столицата, макар че трябва да пътуват по 100 км в посока, което са си допълнителни разходи за тях.
1000 шофьори слязоха от жълтите коли, стават тираджии
Такситата по софийските улици са намалели с около 1000 за последната година по данни на Националния таксиметров синдикат, съобщи още председателят му Красимир Цветков.
Официално по информация на общината те са около 5700. Това е броят на издадените разрешителни от началото на годината до момента.
"Реалната цифра, според нас, е с около 1000 по-малко", посочи Цветков. По думите му част от тези коли са навършили 15 години и не могат да се ползват като таксита. Някои водачи пък са взели разрешително за първите 6 месеца на годината, но не са го подновили за втората й половина заради пандемията.
"Кризата в бранша е накарала някои от таксиметровите шофьори да се качат на камиони. Други пък са започнали работа в градския транспорт, а има и такива, които са преминали в други сектори", заключава Цветков.