„Днес градският транспорт не работи. Трудно е, нали?“ — така започва емоционалният пост на Мариана Харизанова, жена в инвалидна количка, която години наред живее в реалност, позната на повечето софиянци едва от последните два дни. Докато работещите в градския транспорт стачкуват за по-високи заплати, хора като нея се борят за нещо далеч по-основно — правото просто да се придвижват. Липсата на достъпен транспорт за Мариана не е извънредно положение, а обичайна част от ежедневието ѝ в „европейската“ столица.
Мариана разказва как ежедневното ѝ пътуване в София е подвиг — понякога 3 часа са нужни, за да измине разстоянието от „Люлин“ до НДК. Метрото, уж символ на модернизация, е изпитание: „Сърцето ми ще излети, та няма да го стигна — ето, задава се мотрисата, а за мен е чудовище. Много висок праг, удря (и може да счупи) моторите на количката, дори повдигната на задни колела. Голямо е разстоянието между него и перона. Зее като пропаст. Ако не успея, предните колела попадат там и заедно с количката се килвам напред. Нея ли да удържа, себе си ли? “, пише тя. Дори физически силният ѝ асистент не винаги успява да помогне безпроблемно.
Историите с наземния транспорт са още по-показателни. Мариана посочва, че е случвало шофьор на рейс да я подмине, докато тя го чака в дъжда... защото е единствената на спирката:
„Шофьорите искат по-високи заплати. Не, докато съм принудена да правя таран на тролеи 6 и 7, и да не ги пропускам да продължат, докато не се научат да спират до тротоара и да наклонят возилото. Не и докато рейс 111 ме подминава в дъжда, защото съм единствена на спирката и количката ми изисква пускане на рампа, а той, "негово величество шофьорът", трябва да стане от седалката, да дойде и да съдейства. Това е и загуба на минути. Оставя ме там, в дъжда. Подминава ме като кошче за боклук. Да чакам следващия... Там пък се счупи рампата. Изчакай другия... И т.н. И аз съм бързала за работа - БЧК е далече. Ден след ден битка, за да стигна до офиса. И така години“.
Днес се очаква кметът на София Васил Терзиев да се срещне с представители на Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ и Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа“. Протестиращите заявиха, че докато няма реални резултати, автотранспортът няма да се възобнови. Исканията им са разбираеми — по-добро заплащане, по-добри условия на труд. Но наред с диалога за правата на работещите в системата, трябва да се чуе и друг глас — този на пътниците, които години наред се борят не за пари, а за правото си да се придвижват.
„Не ви е добре днес, нали? Съчувствам ви, разбирам. За кратко се докоснахте до проблема ми - колко е трудно без градски транспорт. Поне Метрото не ви е проблем. Тази история можеха да разкажат стотици хиляди хора в колички. И не само от София. Много от тях са невидими. Защо ли?“, така завършва постът на Мариана.
Втори ден без наземен градски транспорт в София
Въпреки слуховете, метрото в София няма да спре, протестите продължават
Минчо 14:20, 15.05.2025
Така е да.Съчувствам на жената.Но какво и налага всеки ден да минава тази отсечка?Защото мисля,че статията е ангажирана.Та аз който не съм на количка и съм пенсионер отдавна почти не излизам от дома,а камо ли по време на стачка.Терзиев си го избрахте вие.Все едно сина на Гьобелс да стане кмет на Берлин примерно.Недопустимо е.Сделахте болшая ошибка.Днес духайте супата.И утре.