Новите екочипове на колите ще бъдат кодирани, за да не може собствениците да манипулират информацията в тях, съобщи "Телеграф".

Чиповете ще са вложени в стикери, които ще се поставят на автомобила след 12 юли тази година. В тях ще бъде записана всичката информация, която сега фигурира в хартиения талон на автомобила плюс най-ключовата новост – екологичната група на автомобила. Информацията в чиповете ще може да се чете автоматично чрез радиочестотна идентификация от разстояние. Четците ще са устройства, рамки и камери, без замесен човешки фактор. Това ще позволи в бъдеще в градовете у нас да се въведат нискоемисионни зони, в които да се забранява или да се оскъпява достъпа на замърсяващи автомобили (вж.

Промени

Новите стикери бяха въведени с промени в наредбата за техническите прегледи на автомобилите, които влизат сила отложено от 12 юли. Те ще се лепят в средата на предното стъкло на автомобила зад огледалото, гласят промените. Това ще се случва по време на годишния технически преглед и за услугата няма да се заплаща допълнителна такса, споделиха за „Телеграф“ източници от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (б.р. широко популярна със старата си абревиатура ДАИ). Това означава, че ако дадено МПС мине технически преглед на 11 юли 2021 г., то ще получи екочип при следващия си технически преглед, който трябва да бъде извършен не по-късно от 10 юли 2022 г., обясниха експертите. Техническият преглед у нас обаче може да бъде извършен по всяко време преди крайния срок, което значи, че ако някой желае да получи екочип по-скоро, може да го направи във всеки един момент след 12 юли.

Газове

Новата екологичната група на автомобилите ще се определя от европейския стандарт за изгорели газове или датата на производство на МПС-то. За това обаче газовете задължително трябва да отговарят на съответния евростандарт. Така, ако съдържанието на емисиите в отработените газове не превишава стойностите за съответната екологична група (вж. табл.) в зависимост от екологичния стандарт или датата им на първа регистрация, на автомобила ще бъде залепен новия стикер с екочип. В случай, че емисиите са над граничните стойности, на пункта ще откажат стикер за екологична група. Това ще води и до неиздаване на знак за извършен технически преглед.

Фиктивни

Освен кодирането на информацията в чипа, изисквания за сигурност има и към цялата информационна система за регистриране на техническите прегледи. Основно изискване там е да бъде осигурена защитена връзка между системата и уредите за измерване, която да не допуска нерегламентирана намеса с цел данните, особено тези за газовите емисии, да бъдат манипулирани. Целта е да бъде прекратена практиката замърсяващи автомобили да минават технически преглед. „Досега това се случва чрез затваряне на очите на служителя на пункта срещу почерпка. Уредът показва едно число, служителят записва съвсем друго в протокола. Сега служителят вече е изолиран и не може да променя данните“, обясниха от ДАИ. Досега единствените мерки срещу корупцията по пунктовете бяха видеокамерите, които записват прегледа. Кадрите от тях обаче могат да служат само за доказване, че автомобилът наистина е минал през пункта, но не и да удостоверят реалните показания от газоанализатора.

Общинският съвет ще решава кой ще влиза в центъра

Общинският съвет ще е органът, който ще решава автомобили от кои екологични категории да се допускат в нискоемисионните зони в градовете, какви ще са границите на тези зони и в какви дни ще са валидни те. Това реши парламентът окончателно с промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух. Очаква се това да доведе до ограничаване на движението на замърсяващите превозни средства и да намали емисиите от този източник, както и концентрациите на фини прахови частици в градовете в дните със завишени нива на замърсители в атмосферния въздух, бе записано сред мотивите на вносителите.

Нови цени в пунктовете заради стикерите

Новите екочипове ще увеличат цената на годишния технически преглед с 4-5 лв., заяви председателят на Съюза на българските автомобилисти Емил Панчев. По думите му чиповете ще оскъпят документацията за извършването на техническия преглед, което собствениците на пунтове неминуемо ще прехвърлят на крайния клиент.

"Нашата организация извършва по около 120 000 прегледа годишно. При положение, че разходите ни ще се увеличат с по 5 лв. на преглед, това са около 600 000 лв. годишно. Няма как при това положение да не увеличим цените", заяви Панчев.

Според него увеличените разходи са такива, че няма да има собственик на пункт за технически прегледи, който да не коригира нагоре цените си.

Ето от кога влизат в сила новите екоизисквания за колите