13 000 водачи, или средно по около 1180 души на месец, са заловени да управляват с над 0,5 промила алкохол за периода от януари до края на ноември тази година. За същия период е била прекратена временно регистрацията на 4493 МПС, чиито собственици са спипани пияни. Това отчетоха от МВР по повод стартиралата международна полицейска операция по линия наTISPOL, насочена срещу пияни и дрогирани шофьори.
Други 2964 водачи пък са били заловени след употреба на наркотични вещества.
Независимо от промените в закона броят на пияните водачи остава тревожно голям, а по притеснителното е, че се увеличава и числото на хората, които шофират след употреба на наркотици, алармират от полицията. Най-често водачите посягат към канабиса и амфетамините.
В България има изключително голяма употреба на метадон. Той обаче също не се „хваща“ от тестовете на Пътна полиция, признават медици.
Отглежда се при специални условия и много често е с много високо съдържание на активен компонент. Ако до преди 3-4 г. марихуаната е била със средно съдържание на активен компонент тетрахидроканабинол по 2%, то в момента масово продаваната у нас марихуана е с над 20%.
Какво предвижда законът за шофиране след употреба на наркотици или дрога?
С последните промени в Закона за движение по пътищата водач, за когото е установено, че управлява с концентрация на алкохол от 0,5 до 0,8 промила, наказанието е глоба от 500 лева и временно отнемане на книжката за срок от 6 месеца. Наказанието за водач, за когото е установено, че е управлявал с концентрация на алкохол от 0,8 до 1,2 промила е глоба от 1000 лева и отнемане на книжката за срок от 12 месеца.
Шофирането с концентрация а алкохол в кръвта над 1,2 промила вече е престъпление. В този случай се прилага Наказателният кодекс. Предвидената по закон санкция е глоба е от 500 до 1500 лева и лишаване от свобода до три години. Същото се отнася и за водачите, седнали зад волана след употреба на наркотични вещества, обобщават от Съюза на българските автомобилисти.
Пътните полицаи могат по преценка на поведението на водача да го подложат на тест за наркотици или алкохол. За целта се използва т. нар. полеви тест или пък друг, специален уред. След това следва повторен кръвен тест. Задължителен тест се прави при участие в тежка катастрофа.
Водачът може да откаже да бъде тестван, но тогава се прилага чл.174, ал.3 от Закона за движение по пътищата. Текстът гласи, че водач, който откаже да му бъде извършена проверка с техническо средство за употреба на алкохол или наркотични вещества, и не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или медицинско изследване, се наказва с лишаване от правото да управлява за срок от две години и глоба от 2000 лева.