Банките може да се наложи да връщат със задна дата неправомерно удържани такси по жилищните и потребителските кредити на свои клиенти - най-вече тези за усвояване и управление на кредитите. Това става ясно от промени в общите условия, предприети през януари от множество кредитни институции в резултат от действията на председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова. На 18 декември тя даде на банките срок от 14 дни да променят общите си условия в съответствие със законовите текстове.
Според законите за потребителските и за жилищните кредити "кредиторът не може да изисква заплащане на такси и комисиони за действия, свързани с усвояване и управление на кредита". Въпреки това обаче доста банки са начислявали подобни такси, установи проверка на КЗП. Излиза, че досега комисията е бездействала по въпроса близо 10 години, тъй като текстът в закона за потребителския кредит е в сила от 2014 г. насам, а в закона за жилищните заеми - от 2016 г. насам.
Банките масово отменят таксите за усвояване и управление на кредита. Някои от тях са записали, че промяната важи за всички потребителски кредити, отпуснати след юли 2014 г. За да компенсират финансовите си загуби от мярката обаче, повечето кредитни институции, паралелно с отмяната на таксите, са вдигнали лихвите по потребителските си заеми.
Засега обаче не е ясно как точно ще стане възстановяването - дали банките доброволно и служебно ще върнат парите на хората, или всеки засегнат трябва да води дело в съда, за да си получи неправомерно събраното.
"От нашия мониторинг става ясно, че част от банките вече са предприели действия по премахване на тези такси (за усвояване и управление на кредита, б. р.) от своите общи условия, като това е положителна стъпка в посока защита на потребителите. Относно давностния срок, съгласно действащото законодателство, претенциите за връщане на неправомерно събрани такси, които се плащат периодично, могат да бъдат предявени в рамките на 3-годишен срок, а всички останали - в срок от 5 години. Засегнатите клиенти имат право да търсят правата си по съдебен ред", коментира Мария Филипова за mediapool.
Според експерта по банково право адв. Янчо Трончев няма пречка банките служебно да възстановят сумите на хората, които все още не са погасили кредита си.
"При възражение пред банка от страна на потребител, че неправомерно са му удържани такси по време на действието на договора, банката - ако приеме възражението за основателно – може да му възстанови събраните вповече суми или да му ги приспадне от бъдещи вноски. Ако банката отхвърли възражението на потребителя, то тогава само съдът може да реши спора, съобразно условията за нищожност, давностните срокове и т. н.", коментира адв. Янчо Трончев.
Прочетете още
- 11:45 "Ако се чудите къде е парното": Софиянци масово се оплакват от липса на отопление
- 10:29 Кулеба: Този, който подпише мирен документ с отказ от територии, ще бъде убит
- 10:00 "Най-важното е да не се правим на герои": Съветите, които може да спасят живот при катастрофа
- 11:00 Ново 20 в Пловдив: Коли масово паркират некадърно. Място ли пазят? СНИМКИ