След фалита на "Томас Кук" загубите за хотелиерите в България възлизат на доста милиони левове. В момента е много важно да следим какво се случва с дъщерните фирми на световната компания, за да не станем жертва на ефекта на доминото и съответно всички туристи, които са пристигнали у нас чрез дъщерните компании на "Томас Кук" да бъдат пряко засегнати.
Това каза министърът на туризма Николина Ангелкова след срещата си с български хотелиери и туроператори, на която са обсъдили последващите действия, предаде репортер на БГНЕС.
Ангелкова обяви още, че от днес дейност е преустановил, полският представител на групата на "Томас Кук", както и в Холандия. „Ситуацията е изключително тежка, тя ще повлияе и на сезон 2020 г. със сигурност. В момента се водят преговорите за лято 2020 г.", каза министърът.
Според Ангелкова ситуацията е сериозна и по отношение на хотелиерите, които са изправени пред угрозата да не получат плащанията си за вече извършените от тях, през юли и август услуги.
От думите ѝ стана ясно, че гаранционният фонд на британската агенция за гражданско въздухоплаване гарантира плащанията на тези туристи, които в момента са в България и от датата на обявяване на фалита.
„Ключово в момента, за да можем ние да вървим напред както по отношение на организирания туризъм, така и по отношение на имиджа на България като дестинация и работа по сезон 2020 г., е свързана с всички тези туристи, които са в България, по линия на „Томас Кук“, но с компании, които официално не са обявили фалит. Така че следим ежедневно, създали сме в министерството така нареченото звено за контакт по отношение на фалита на „Томас Кук“, за да можем 24 часа да бъдем в контакт с всички заинтересовани, не само в посолството на Великобритания, където фалитът вече е обявен“, допълни Ангелкова.
На въпрос на БГНЕС дали български туроператори и хотелиери са застрашени от фалит, Ангелкова каза, че за момента няма такава опасност, но всичко зависи от развитието на ситуацията и дали имиджът на страната ни ще пострада заради създалата се криза.
Министърът увери, че ще направят всичко възможно хората, платили своите екскурзии да могат да ги изкарат, както и успешно да се приберат в домовете си.
Ангелкова добави още, че ще постави на масата за обсъждане какви са възможностите да изискват допълнителна гаранция или застраховка на чуждестранните оператори, които работят на нашия пазар, така че да се гарантират определени рискове при настъпване на обстоятелства.
„Очакваме и допълнителна информация дали има специален фонд за обикновените кредитори, каквито биха се явили хотелиерите у нас и възможностите за колективен иск, така че да бъдат защитени правата на българския туристически сектор”, коментира Ангелкова и добави, че вече са назначени синдици на фалиралата компания във Великобритания, а засегнатите от прекратената дейност засяга над 50 български хотелиери.
Предстои и среща с финансовия министър Горанов, на която ще бъде обсъдена възможността хотелите, засегнати от фалита на „Томас Кук” да ползват данъчни облекчения. По думите на Ангелкова става въпрос за частни търговски взаимоотношения и всеки един хотел има самостоятелен договор с фалиралата компания.
„Съответно условията, които са поели голяма част от хотелиерите, са плащанията да се осъществяват от „Томас Кук” към хотелиерите 60 дни, след като туристите са напуснали страната. Това означава, че в пиковите месеци нашите хотелиери рискуват да не получат заплащане за услугата, която вече са осъществили. Това означава, че близо 50 хотела има риск да не получат дължимото им платено и да бъдат подредени по общия ред като кредитори в масата на несъстоятелността при обявения вече фалит на „Томас Кук“. Това, което ни предстои оттук нататък е индивидуални срещи по желание на хотелиерите. Някои искат заедно, други поотделно. Ние сме поели ангажимент да съдействаме максимално, ако е необходим колективен иск, съответно да ги насочим така че да бъдат правилно представени исковете за техните вземания“, допълни още Ангелкова.
Посланикът на Великобритания у нас Н. пр. Ема Хопкинс заяви, че всяка година над 350 хил. британски туристи посещават България, но пътуващите с „Томас Кук“ са малък процент от тях като тази година те са имали около 13 000 туристи по морето.
„Тъжни сме от фалита на „Томас кук“. Всички полети на компанията са отменени и британската агенция за гражданска авиация и британското правителство правят всичко възможно, всички хора да се приберат у дома. Всички, които трябва да пътуват след две седмици ще бъдат върнати у дома във възможно най-близката планирана дата“, заяви Хопкинс и предупреди за сериозни закъснения на полетите за клиентите на „Томас кук”.
Тя изрази надежда, че британските туристи няма да се откажат от пътуванията си към страната ни, защото обичат България заради топлия климат, красивите гледки, хубавата храна.
„150 000 пътници са останали в чужбина. Това е най-голямата криза в мирно време в историята на обединеното кралство и операцията ще бъде много комплексна. Работим да осигурим самолети от целия свят, за да приберат хората в къщи. Остават още 135 000 клиенти, като в България има 2500, които трябва да се приберат в идните две седмици. А вчера са били прибрани 350 пътници от Бургас, а днес с още два полета са прибрани 319 пътници. Имаше и полет от Варна със 150 пътници. С него общо 894 души бяха превозени през последните два дни“, посочи Хопкинс.