С опит за прикриване за корупционна схема е свързано вдигането на часовете за кормуване и въвеждането на GPS система за контрол на практическото обучение, тъй като ще се плаща на частна фирма. Това сигнализираха няколко от браншовите организации на автоинсткрукторите.

Вече са събрани над 800 подписа от цялата страна срещу поправките, които, според обучителите, са правени от хора, непознаващи процеса, предаде TrafficNews.bg.

При всяко пътно-транспортно произшествие с млад водач фокусът веднага се насочва към инструкторите и се казва, че те не са си свършили работата. Но никой не пита кой е дал книжката на този шофьор и какво прави държавната администрация по въпроса, твърдят от бранша.

С решение на Министерски съвет от началото на тази година, на министерствата на образованието и транспорта, на Държавната агенция за безопасност на движението, на академичната общност и на браншовите организации е възложено да актуализират програмата за обучение на водачите и за провеждането на изпитите. Създадена е работна група, но членовете й така и не заработили като екип, а след серия от скандали някои напуснали. Само две от браншовите организации подкрепяли промените, но едната също била проив GPS системата.

5-6 от останалите съюзи в гилдията пък виждат зад поправките ясна корупционна схема.

Според една от промените,  часовете за практическо обучение трябва да се увеличат от 31 на 42, като това се е обяснявало с необходимостта бъдещите шофьори да бъдат научени да се справят със задръствания, както и с шофиране при мъгла и намалена видимост.

Но това и сега присъства в обучението им, затова допълнителните часове, които ще оскъпят курса, са напълно излишни, категорични са от автосъюзите.

Според тях най-притеснителен е фактът, че увеличението на часовете се обвързва с прилагането на GPS система за контрол върху работата на инструктора, като за нея и той, и обучаваният водач ще трябва да заплащат такса на частна фирма. А самото оборудване със системата ще струва между 1000 и 2000 лева.

Още преди промените да са приети, автомобилната администрация е възложила на определена фирма да разработи концепцията как да станат те.

Става въпрос за ЕООД, създадено на 18 август 2018 г. Най-скандалното е, че дружеството било регистрирано на адреса на ИА „Автомобилна администрация” в Благоевград. Фирмата нямала наети служители, нито е осъществявала дейност в тази област, твърдят автоинструкторите.

Според тях не е ясно и при какви условия автомобилната администрация е подписала договора с частната фирма. И питат и защо този договор е подписан още преди да се вземе окончателното решение за промените в учебната документация.

 „Искат да ни затворят устата за GPS системата: ето, вдигаме броя на часовете, курсът става по-скъп и вие ще взимате повече пари. И ще си мълчите”. Но ние не сме съгласни. Обучаваме младите шофьори така, както трябва”, каза Малина Бондаренко, зам.председател на Съюза на българските автомобилисти. Тя даде за пример европейските държави, като в нито една от тях практическите часове не  са повече от 30-35. А който има нужда, и в момента може да се взима допълнително часове.

Бондаренко представи статистика, според която между 60 и 70% от курсистите вземат изпита си от първия път, т.е. не се нуждаят от допълнителни часове. Над 15% записват по 3-4 часа допълнително и се справят на втория опит. „Защо тогава е нужно да завишаваме до 42 часовете за всички, които да плащат допълнително”, пита Бондаренко. Тя отправи послание и към министъра на транспорта: „Господин министър, вижте си стандартите за изпита и изпитващите! И спрете да повтаряте, че не обучаваме добре курсистите!”.

Според председателя на Сдружение "Национален автоинструкторски съюз" Стефан  Малковски, контролът за провеждането на часовете би трябвало да се осъществява от курсиста и той да реагира, ако обучението се провежда проформа. А ако има нарушители, то с тях да се заемат контролните органи, а не на целия бранш да се гледа като на престъпници.  

Председателят на Българския автоинструкторски съюз Трендафил Маринов изтъкна, че обучението на младите шофьори е индивидуално. За някои са нужни повече часове по практическо обучение, но за други - не. Затова той смята, че механичното добавяне на часове по практическо обучение няма да доведе по повишаване на качеството на обучение.

Зам.-председателят на съюза Стоян Ефтимов смята, че няма как да има добро практическо обучение без стабилна теоретична основа. А в промените е записано, че часовете по теория се намаляват с 14. Според Евтимов увеличаването на часовете по практика ще доведе по-некачествено обучение, защото един преподавател в момента може да обучи около 70-80 души. Когато обаче часовете се увеличат, този преподавател ще може да обучи само около 50. "Въпросът е къде ще отидат останалите 20", каза той. И прогнозира, че ще има недостиг на преподаватели, като ще се наложи такива да стават хора, изкарали бързи тримесечни курсове.

Стефан  Малковски заяви, че при липса на диалог с отговорните държавни институции, ще бъде подготвен национален протест. Поне 1500 автомобила ще бъдат изкарани на площада, каза той.

Защо намалявате часовете по кормуване! Корупция!... Инструкторите скочиха