Пътниците могат да очакват нови мерки с излизането на авиокомпаниите от карантината заради коронавируса и още по-дълго време, за да се качат и слязат от самолета. 

Ще има нови пунктове за проверка на телесната температура, опашки от чакащи хора, които се простират до паркингите, и бариери от плексиглас, изолиращи служители и клиенти.

Задължителни ще бъдат предпазните маски и ръкавици, дезинфектантите ще бъдат навсякъде и въпреки че много от процесите ще бъдат роботизирани, работещите в индустрията предполагат, че времето за пътуване ще се увеличи, за да се приспособи към мерките за хигиена и безопасност.

"Преминаването през летище, цялото пътуване ще бъде толкова приятно, колкото операция на сърцето", казва изпълнителният директор на летището в Дубай Пол Грифитс пред Bloomberg, цитирани от capital.

Работщите там носят предпазни облекла и шлемове за еднократна употреба, които повече подхождат на отделение за лечение от Covid-19.

На два метра разстояние

Докато правителствата изготвят планове как светът ще се завърне във въздушното пространство, предложенията за опазване на пътниците често са объркващи и противоречиви. Такова е например изискването за спазване на дистанция на вратата на самолета, но на борда пътуващите трябва да са по четири или осем души в редица в продължение на часове по време на полет. Ако подобни мерки бъдат приложени дългосрочно, изпълнителните директори на авиокомпаниите са на мнение, че те могат да нанесат толкова щети върху печалбите на превозвачите и летищата, колкото ако останат напълно затворени.

Да държиш 400 души (капацитетът на много от широкофюлесажните самолети) на разстояние 2 метра един от друг "означава опашка от близо километър, която обхваща цялата зала за излитащи и се простира до паркинга за коли", казва Джон Холанд-Кей, изпълнителен директор на лондонското летище "Хийтроу". Налагането на правило за дистанция може да съкрати капацитета на летището до 20% от обичайното му ниво, добавя още той. "Това не е нещо, което можем да продължим да правим, докато не се появи ваксина."

Вместо това Холанд-Кей споделя, че летищата трябва да правят по-добър скрининг на пътуващите на входовете на терминалите. Най-натовареният европейски хъб, "Хийтроу", тества система за термично откриване, предназначена да идентифицира преносители на вируса. Технологията се използва в Азия от години, но все още не е одобрена от правителството на Обединеното кралство.

Пакет от мерки

На летището във Франкфурт гишетата за чекиране, за получаване на багаж, контролнопропускателните пунктове и пунктовете за сигурност са променени така, че пътниците да са на 1.5 метра един от друг. Специална маркировка на пода обозначава необходимото разстояние. Стотици плакати и дисплеи промотират социалната дистанция, системата за озвучаване на обществени места се включва на всеки пет минути със съобщения на няколко езика за правилата за дистанциране, а обучени служители обикалят залите, за да следят и налагат спазването им. Диспенсърите с дезинфектанти са навсякъде, а прегради от плексиглас са монтирани на гишетата, където служителите комуникират с клиентите.

"Приложихме добър пакет от мерки, за да намалим риска от инфекция", казва главният финансов директор на компанията - оператор на летището във Франфурт, Матиас Зишанг.

На летище "Схипхол" в Амстердам всяко второ гише за регистрация и всеки втори гейт за заминаващи са затворени, за да се сведе до минимум смесването на потоци. Мюнхен инсталира вендинг машина за маски, санитарни кърпички и ръкавици за еднократна употреба. Летището в Хелзинки, което е ключово за полети между Европа и Азия, осигурява маски за всеки, който няма, и изисква всички, които посрещат пристигащите, да останат в колите си или да изчакат в празна сграда на терминала.

На летище "Шарл дьо Гол" в Париж част от седалките са блокирани. Почистващият персонал пръска всяка вечер терминалите с дезинфектанти, а в асансьорите се допускат само трима души в кабината, за да се спазват мерките за социална дистанция.

В аптеката има манекен, който носи маска и шлем като допълнение към надуваема възглавница за врата. Летището тества нови машини, произведени в Китай, които проверяват телесната температура на 16 души в секунда, докато вземат багажа си. Пътниците с треска ще бъдат изтеглени настрана и ще им се дава възможност за консултация с медицинския екип на летището, както и бърз тест за Covid-19.

"Ако откажат, е техен избор", казва Едуард Аркрайт, заместник изпълнителен директор на Aeroports de Paris. "Разчитаме на индивидуалната свобода и чувството за отговорност. Целта е да се въведат мерки, които да внушат увереност, така че всички да могат да пътуват безопасно."

Социална дистанция във въздуха

Това, което според авиокомпаниите е невъзможно, е блокиране на редици от седалки на борда, за да се поддържа дистанция на 10 хил. метра височина. Подобен ход не би допринесъл особено за овладяване на вируса и ще удари печалбите на компаниите, казват от Международната асоциация за въздушен транспорт. Ако средните седалки на самолетите бъдат отстранени, те ще летят с капацитет от около две трети, а са необходими 70%, за да се покрият разходите, споделят още от организацията.

Във всеки случай социалната дистанция ще бъде факт, коментира изпълнителният директор на нискотарифния превозвач Wizz Air Йозеф Варади, защото малко хора биха си купили билети, щом авиокомпаниите се върнат към нормален график на полети. Някои пътуващи вече се оплакват, защото компаниите допускат самолетите да бъдат препълнени.

"Авиокомпаниите се занимават с осигуряване на здравето и безопасността на пътниците, но и с икономическа ефективност", казва Варади.

Вместо това превозвачите очакват защитната екипировка, дезинфектантите и ограниченията за пътуване да забавят разпространението на вируса. Според Варади пътниците ще трябва да покрият лицето си по време на полет. Екипажът ще носи предпазни маски и ръкавици, сервирането на храна ще бъде минимално, а безконтактните карти ще бъдат необходими за всякакви покупки.

Няма да има списания и каталози на борда, а самолетите ще бъдат дезинфекцирани с антивирусна смес между полетите. А нискотарифният гигант Ryanair казва, че ще изисква от пътниците да отправят специална заявка за използване на тоалетната, за да предотвратят образуването на опашки.

Някои летища се надяват на система, която комбинира скрининг със сертификати, които показват, че притежателят им не е заразен, преболедувал е болестта или е имунизиран, както и проследяване на контактни лица в случай на избухване на огнища.

Тест вместо карантина

Летището във Виена позволява на пристигащите пътници да избегнат 14-дневна карантина, като се подложат на тест. Заминаващите пътници, които са тествани, получават документ, че не са заразени, и могат да го представят на длъжностните лица при кацане. Но тестът трябва да бъде резервиран няколко дни по-рано, резултатите излизат в рамките на 3 часа, а цената му от 190 евро е по-висока от някои билети.

За шефа на летището в Дубай Грифитс всичко това води до належаща нужда от ваксина. Въпреки че спешните мерки, които се въвеждат, могат да помогнат за повишаване на доверието на пътниците, според него те не са устойчиви нито за компаниите, нито за пътуващите. "Тази криза е различна от всичко, което сме виждали в авиационния бизнес. Имаме работа с чудовище", твърди Грифитс.