Институтът за пътна безопасност настоява президентът Румен Радев да наложи вето върху приетия на второ четене общ законопроект за промени в Закон за движение по пътищата.
Според Института за Пътна Безопасност новите промени в Закона за движението по пътищата са узаконен произвол и бизнес с глоби, вместо реални мерки за безопасност.
Последните промени в Закона за движението по пътищата (ЗДвП), приети от Народното събрание, не са реформа, а опасен законодателен експеримент за сметка на всички български граждани. Вместо да решат натрупаните с години проблеми, тези текстове създават нови абсурди, които превръщат закона в капан за шофьорите и в източник на приходи за администрацията, пишат от Института.
Според тях „Средна скорост“ е неясно понятие за сигурни глоби. От Института посочват, че тази разпоредба е съзнателно недописана и създава огромна правна несигурност. Законът не казва:
● Кой и как ще определя тези участъци?
● Как ще бъдат обозначавани те, за да знаят водачите, че са в зона за контрол?
● Как ще се изчислява допустимата средна скорост, ако в участъка има няколко различни ограничения (например 90 км/ч, после 60 км/ч заради ремонт, после пак 90 км/ч)?
"Този законодателен пропуск е умишлен. По време на дебатите в парламентарната комисия е било отхвърлено предложение, което е целяло да внесе яснота по тези въпроси. Така всеки шофьор може да бъде превърнат в нарушител, без дори да подозира, а администрацията получава неограничена свобода да тълкува правилата както намери за добре", посочват от Института.
Според тях общинските камери превръщат безопасността в бизнес.
Законът дава право на общините да поставят собствени камери и да прибират 50% от събраните глоби. Според тях това е рецепта за злоупотреби, защото създава пряк финансов стимул за общините не да подобряват пътната безопасност, а да генерират максимален брой глоби. Вместо превенция, целта става печалба. Това поставя и фундаменталния въпрос: защо една община да работи за намаляване на нарушенията, ако бюджетът ѝ зависи от тях?
От Института пишат още, че прехвърлянето на контрола върху 265 общини с различен административен капацитет ще доведе до пълен хаос и неравно третиране на гражданите.
Проблемът с електронните фишове
Според Института системата на електронните фишове е толкова порочна и неясна, че от години създава противоречива съдебна практика.
Тези промени не са за безопасност, подчертават от Института, а по думите им са за пари и за удобство на администрацията.
"Настояваме Президента на Република България да наложи вето на този закон. Връщането му за ново обсъждане не е в интерес на шофьорите, а в интерес на правовата държава, здравия разум и истинската, а не привидна борба за безопасност по пътищата", завършват от Института за пътна безопасност.
Прочетете още
- 09:00 Пловдивчанка разказа за истински човек зад волана на автобус №4
- 10:59 Безумие! Ямболски "герой" изпревари на таран, мина между камион и мотор ВИДЕО
- 14:59 "Без нея животът ни е ад": Дядото на Сияна с емоционални думи, призова за подкрепа
- 10:00 Стоп за щъркели, кози и комбайни? Пътен знак в Пазарджишко обърка Мрежата