С настъпването на пролетта, прибирайки зимните дрехи и обувки в гардероба, не всички шофьори се занимават със сериозна подготовка на автомобила за предстоящия по-топъл сезон. Повечето се ограничават до смяна на зимни гуми с летни и добавяне на антифриз. Най-педантичните могат да измият и полират каросерията или дори да направят химическо чистене на интериора. И двете процедури, между другото, няма да бъдат излишни.
Въпреки това, списъкът с работа, която трябва да се извърши извън сезона, е много по-голям и повечето от тях са по силите дори на начинаещ шофьор. Той лесно може да се справи сам с тази задача без посещение в автосервиз или големи разходи.
Смяна на гуми
Сигналът за смяна на обувките на летни гуми трябва да бъде положителна средна температура навън, разтопен сняг и липса на слана през нощта. Смята се, че летните гуми с по-твърд състав започват да работят ефективно от +5°C и повече.
Ето защо, когато въздухът не се охлади до минус сутрин и вечер, но се затопли до +10 ° C през деня, можете спокойно да отидете при гумаджия. Обикновено това се случва през втората половина на април, но особено предпазливите шофьори често отлагат процедурата до майските празници.
Напомпайте колелата
Както твърде ниското, така и твърде високото налягане в гумите са вредни за колелата и окачването на вашия автомобил. Затова експертите препоръчват да го измервате всеки ден преди пътуването. Правилата за движение също изискват същото.
Какво трябва да бъде налягането в гумите с определен размер е посочено в инструкциите за автомобила, както и на стикери на вратата и/или на капака на резервоара за газ. При сезонна смяна на гуми е важно да ги проверявате, за да идентифицирате и поправите своевременно срязвания или повреди, както и неработещи нипели.
Проверете перата на чистачките
Както знаете, автомобилните чистачки издържат средно около година и половина, а през зимата те са подложени на повишено износване поради лед, ниски температури и реагенти. Следователно до пролетта те могат да започнат да се „размазват“, да оставят следи и петна по стъклото, като не успяват да се справят с преките си отговорности дори при лек дъждец.
В този случай си струва да смените чистачките с нови, да ги изберете в специализиран магазин според дължината и вида на закрепването или да ги поръчате по интернет.
Проверете маслото на двигателя
Дори ако все още не е дошло времето за смяна на моторното масло в колата, през пролетта (или още по-добре ежемесечно) трябва да проверявате нивото му според маркировките на масломерната пръчка. Ако има недостиг, добавете до необходимото ниво.
Също така си струва да обърнете внимание на цвета и прозрачността на смазката. Нормалният цвят на маслото е кафяво-жълт. Ако е почерняло и в него има много мръсотия, трябва да помислите за непланирана смяна заедно с масления филтър.
Сменете филтрите
Въздушният филтър е „белите дробове“ на двигателя. През зимата върху него могат да попаднат частици сол, реактиви от пътя, както и мръсотия. Смяната на този консуматив ще помогне на двигателя да диша по-лесно, на автомобила да кара по-енергично и дори да пести гориво.
Филтърът на салона е гаранция за чист въздух в автомобила и съответно здравето на водача и пътниците. Тъй като е мръсен, той пропуска свеж въздух по-слабо и може също да причини често запотяване на прозорците при влажно време. Състоянието му поне си струва да се проверява от време на време.
Проверете тръбите и ремъците
За да не остане двигателят без охлаждане в горещото лято и колата да не изкипи насред пътя, трябва да проверите състоянието на тръбите, през които влиза и изтича антифриза от радиатора. Те трябва да са непокътнати, запечатани и здраво закрепени в краищата. Без пукнатини, следи от износване или разрушаване.
Също така, за да избегнете повреда на вентилатора и други приставки на двигателя, трябва да проверите състоянието на задвижващите ремъци. Ако са напукани, разхлабени или олющени, трябва да се свържете със сервиз, за да ги затегне или смени.
Проверете радиатора
Не по-малко важна за двигателя е плътността на охладителния радиатор. Може да стане теч от повреда при щурмуване на снежни сметища на изхода от двора, от камък, летящ през решетката, или в резултат на корозия.
Това може да се провери както чрез визуална проверка под капака и под колата, така и чрез нивото на охлаждащата течност в разширителния съд. Ако падне, трябва да се добави антифриз до максималната стойност. Готова а употреба течност може да бъде закупена във всеки магазин за авточасти или хипермаркет.
Проверете спирачките
Това е основната система на превозното средство, отговорна за безопасността на водача, неговите спътници и другите участници в движението. Струва си да се уверите, че през зимата спирачните дискове и накладки не са достигнали критично износване, при което трябва да се сменят, и челюстите не са задръстени.
Причина за посещение в сервиза може да бъде твърде леко или, обратно, прекалено силно натискане на педала, предупредителни светлини на таблото или външни звуци, дори метално скърцане при спиране и забавяне на автомобила.
Почистете акумулатора
Екстремният студ и топлина могат да намалят живота на акумулатора. Експертите препоръчват да поддържате батерията чиста, като разкачите проводниците и избършете клемите. В същото време можете да проверите дали е надеждно инсталиран и добре обезопасен. Средно акумулаторът на автомобила издържа около пет години, а признаците за неговото стареене включват дълго време за стартиране на двигателя, повреда, подуване на корпуса и предупредителна лампичка за неизправност на таблото.
Също така силно отопление, лошо зареждане и неизправности на бордовата електрическа система - слаби фарове, бавни прозорци, климатик и радио изключване. В този случай трябва да се покаже на специалисти и евентуално да се смени.
Проверете климатика
За да не страдате от топлината в задръстване под палещите лъчи на слънцето, трябва предварително да се уверите, че климатикът работи. Ако той не е в състояние да поддържа температурата на въздуха с 10 ° C под температурата на улицата, тогава всичко не е наред с него, пише automedia.
Най-честата причина са течовете на хладилен агент през тръбните връзки, както и на местата, където те са корозирали или повредени. Ако последните не са критични и не се изисква подмяна, тогава е достатъчно да напълните системата с хладилен агент в най-близкия специализиран сервизен център. Там може да се направи тест и ремонт на климатика.
Вандим 18:52, 10.03.2024
Най ми се ще да ми покажат драскачите, как точно се помпат колелата :-)