Намаления и изкусителни оферти ни обграждат от началото на месеца заради Черния петък, който тази година доста се "разтегли" във времето.

През последните години търговците стартират периода на Черния петък по-рано. Пазаруването е предимно онлайн и в деня по магазините, който тази година се пада на 25 ноември 2022 г. 

"Най-честите сигнали за нелоялни практики в Черния петък са свързани с увеличена предварително цена на отделни стоки, както и некоректно обявяване на самото намаление", заяви председателят на Асоциацията за защита на потребителите (АЗП) Пейо Майорски. 

Според него през последните две години заради пандемията кампанията се изтегля малко по-напред във времето. 

COVID доведе до съществени промени в пазаруването и все повече потребители се възползват от офертите за Черен петък в интернет. Той се надява поради тази причина проверките на контролните органи да бъдат фокусирани и да бъдат в зависимост от активността на потребителите.

Над 80% от българите, живеещи в градовете, възнамеряват да пазаруват на Черен петък, като над 70% от тях ще пазаруват в електронни магазини, показва проучване на АЗП. 

Сред най-популярните категории през тази година са дрехи, електроуреди, обувки, мобилни телефони. Над 500 лв. е планираният бюджет при над 20% от участниците в проучването. По отношение на бюджета, който възнамеряват да изразходват, 45% от потенциалните купувачи планират да похарчат до 200 лв., 30% възнамеряват да отделят между 200 и 500 лв., а 25% ще изхарчат над 500 лв.

"Надяваме се от контролния орган КЗП да наблюдават пазара, за да се установи дали търговците дават коректно послание към потребителите, а не просто да вдигат цената непосредствено преди кампанията", подчерта Майорски. 

Черният петък е ден, в който всички хора се втурват по моловете, търговските центрове, пазарите и онлайн магазините. КЗП трябва да следи доколко намаленията в тях са реални или не. Много често се случва цените да бъдат дори обратното на намалени в деня на Черния петък, коментира Пейо Майорски. 

Търговците изкуствено надуват цените, защото очакват точно на този ден да има бум на клиенти. От своя страна хората, психологически са настроени за намаления и понякога дори не поглеждат етикетите и дали изобщо има разлика в цените, съобщи БТВ.

В Асоциацията за защита на потребителите вече има сигнали, че потребители са харесали вече предварително дрехи в магазини. Например артикул е струвал 100 лева преди акцията за Черен петък. 

В магазина вече има предварително обявено 50% намаление. Отивайки да пазаруват, клиентите виждат, че действително е намален. Но забележете: старата цена на продукта е била преправена на 200 лв., а оттам (-50%). Така реално стоката е струвала 100 лв., колкото и преди акцията за Черен петък.

От АЗП съветваме всички потребители да внимават в покупките и да следят изрично за цените и етикетите. Ако забележите каквато и да била нередност, може да се обърнете към нас, за да алармираме за измамите компетентните органи, допълни председателят на организацията Пейо Майорски.