Стотици или дори хиляди камиони, автомобили и цистерни, които не отговарят на изискванията, са получили одобрение от пътнотранспортна лаборатория за сертификация и са обявени за технически изправни. Това заявиха на пресконференция представители на лабораторията „Технотест” АД.
По техни данни в България има шест технически служби. Три от тях са представителства на германски фирми. От останалите три, едната е с ограничен лиценз за тестване.
В България има две акредитирани лаборатории – „Технотест” и "Тиат" АД от Шумен, третата е с мижав обхват на акредитация – могат да мерят с ролетка”, каза Евгени Мицов, инженер-механик в „Технотест” АД.
Лабораториите получават сертификат от българската служба за акредитация към Министерството на икономиката, която може да провежда изпитания и да сертифицира лабораториите. Те пък получават сертификат и могат да действат само в рамките на този документ.
Трите технически лаборатории с акредитация от Германия имат право да извършват технически проверки само там, където са акредитирани. Техни представители обаче започват да издават протоколи и в България, твърдят от „Технотест”. По думите на Мицов тези фирми са „Декра”, ГТУ и „Тювна”.
„От фирма „Декра” 7 години правят проверки на пътнотранспортни средства на пл. „Св. Неделя”, ет. 6. Втората и третата фирма имат офиси на 3-ия етаж – на бул. „Витоша” и на „Жолио Кюри”. Може да си представите как се качва една композиция, влекач с полуремарке или цистерна до третия или шестия етаж, за да бъде изпитана”, поясни Мицов.
Според представителите на лабораторията основният проблем е, че тези протоколи, "писани на коляно", са признавани от "Автомобилна администрация". „Това е опасно. Защо продължава тази схема?”, попита инж. Ангел Бацоев.
Мицов пък изтъкна, че много от камионите и автомобилите, които не са признати за редовни в тяхната лаборатория, са получили одобрение във въпросните три германски лаборатории. По документи се води, че те са отишли в Германия, за да бъдат тествани срещу сумата от 300 лв.
„Схемата е елементарна: пишат се едни документи, бият се едни печати и се пускат по документи опасни превозни средства”, допълни Евгени Мицов.