Една от най-бързо развиващите се индустрии в последните години е хазартната. В частност, става въпрос за онлайн хазарта и сайтовете за залози. В това число влизат сайтовете, които предоставят спортни залози, както и тези с казино предложения в мрежата. Колкото по-богата става тази индустрия, толкова повече влияние оказва на спорта. И това не се забелязва само в чужбина, но и у нас. Връзката между онлайн хазарта и спорта, в частност футбола, стана доста тясна и за момента двата сектора трудно биха се разделили. От една страна, тази връзка донася позитиви за спортния сектор, но от друга страна, има експерти, които се притесняват от нея и посочват проблемите, до която тя води.
Фактите за връзката между букмейкърите и футбола
За да се докаже наистина връзката между хазартните компании и футбола, ще се позовем на проучванията, които правят експертите от сайта Nostrabet.com. Те отбелязват спонсорските договори между букмейкърите и футболните отбори във Великобритания и България. Ако се питате защо точно Великобритания, то това е страната с най-голям брой букмейкъри, позиционирани в нея и несъмнено е най-големият пазар в тази индустрия.
Фактите за футболния сезон 2018/2019 са ясни - 60% от клубовете в най-високите две нива на английския футбол имат хазартна компания на своите екипи. В частност, 9 от 20 отбора в Премиър Лийг имат логото на хазартна компания на своите фланелки, а броят на подобни отбори в Чемпиъншип, второто ниво на английския футбол, е 17 от общо 24 тима. Освен това, водещият онлайн оператор Bet365, който е лицензиран и у нас, дори е собственик на един тим от второто ниво - Стоук Сити.
У нас нещата не са много по-различни. Само един от 14-те отбора в Първа лига няма официален спонсор от букмейкърите. 7 отбора носят логото на Efbet на своите екипи, докато други 5 тима са спонсорирани от Уинбет, а софийският Славия вече няколко поредни години си партнира с Бет365. Във втора лига също има спонсорирани тимове, но там влиянието на букмейкърите все още не е чак толкова голямо. Все пак те са насочени към най-високото ниво на футбола у нас, където е и най-голямата фенска маса.
Притесненията от тази връзка
Вече е ясно, че връзката между хазартните компании и футболните отбори съществува. Тя е наяве и при други спортове, но във футбола е най-силно изразена. Счита се, че тя обаче носи и проблеми. Специалистите по проблеми с хазарта във Великобритания отчитат, че нарастващото влияние на хазартния сектор и все по-голямата реклама вреди на хората в страната и ги превръща в хазартно зависими. Цифрите сочат, че има около 430 000 проблемни залагащи на Острова, като 25 000 от тях са в графата - хазартно зависими.
Букмейкърите използват връзката си с футбола и отборите, за да стават все по-популярни. Те промотират различните си предложения чрез тях. Така например може да срещнете Betfair бонус код оферти преди различни събития, по време на тяхното протичане или пък в рекламите около него. Опасенията са, че всичко това кара хората да се наслаждават на мача не просто като зрители, но и като залагащи. Все по-прието и у нас става схващането, че доста по-голяма емоция от обикновената носи гледането на футболен мач със знанието, че имате залог и очаквате печалба от този мач. Все повече хора си мислят, че трябва да извършат залог на конкретен футболен мач, за да му се насладят максимално. Това обаче може да доведе проблеми с времето.
Онлайн букмейкърите също предприеха доста сериозни мерки за ограничаване на хазартно зависимите си клиенти. Истината обаче е, че и двете страни трябва да подходят сериозно към проблема. Инструментите за превенция на подобна зависимост са налице и експертите препоръчват те да бъдат използвани.
Ползите от връзката между футбола и компаниите за залози
В днешно време едва ли има футболно първенство в някоя държава, в която хазартът е легален, да не се срещат партньорства между оператори и отбори. В България е така, във Великобритания също е така, но положението е подобно и в много други страни. Хазартните компании са едни от най-богатите в света на бизнеса и техният принос към финансовото благосъстояние на отборите е огромен. Реалността е такава, че в момента букмейкърите са едни от водещите и най-големи спонсори не само в света на футбола, но и спорта като цяло. Ясно е, че развитието на който и да е спорт изисква инвестиции, а когато едни от най-големите компании пожелаят да инвестират средства в даден клуб, той трудно би им отказал. Последното важи особено за българските отбори.
Когато хора от организации за защита от хазартна зависимост отправят въпроса относно нарастващото влияние на хазартните компании във футбола към Английската Футбола Лига, от там отговарят, че те не могат да се месят в това кой отбор с кого ще си партнира. У нас също е така, като букмейкърите използват своите партньорства с отборите и събитията около тях, за да се рекламират и по телевизията. Най-често се промотират оферти и функции или предложения в сайта. Ако желаете да научите повече за един от популярните български оператори, може да разгледате ревюто за Winbet бонус код от Nostrabet, в което са описани предложенията на бранда. Очакванията са онлайн операторите да си останат като един от най-големите рекламодатели и спонсори на футбола в близките години.
Връзката между букмейкърите и футболните отбори изглежда изключително здрава и едва ли скоро ще видим разделение на двата сектора. Позитивите от тази връзка са валидни както за единия сектор, така и за другия. В същото време обаче е похвално, когато те действат заедно за справянето с хазартната зависимост. Пример за това е кампанията за “Отговорен хазарт”, която беше стартирана в плейофните финали в английския футбол през миналия сезон. При нея всички играчи на отборите, които се бориха за промоция, носеха специален бадж с ясния слоган - “When the fun stops. Stop.” (“Когато забавлението спре. Спри.”). Разбира се, не трябва да се забравя, че залозите и игрите са за забавление и не е препоръчително да се прекрачва границата между нормалните залози и прекомерното залагане. С повече подобни инициативи, надеждите са нещата да се подобрят в бъдеще.
Може да се доверите и на сайта Palms Bet.