В световен мащаб около 37 милиона младежи на възраст 13-15 години използват тютюн.

"Сега е доста актуално да се говори за различните войни, но има една война, за която никой не говори - тя е за цигарите и вейповете. Тютюневата индустрия води война срещу децата на България, в която ние не участваме и сме пасивни зрители, и се "наслаждаваме" на това. СЗО отбелязва Световния ден без тютюнев дим и е съсредоточен именно върху децата", каза д-р Пламена Стоименова от Медицинския университет - Пловдив и от Фондация "Грижа за здравето".

По думите ѝ всичко започва в много ранна детска възраст.

"Ние провеждаме образователни занимавания в училищата. Проведохме една анкета и това, което мен изключително много ме фрапира, е, че деца от 6 до 9-годишни при един клас от 15 деца - 3 от тях пушат вейп. От 19 до 25 години - 34% пушат традиционни цигари, 23% пушат вейпове, 23% нагреваеми тютюневи изделия. Вейповете тепърва навлизат. А тийнейджърската възраст е най-важна, там са от 13 до 15 години и от 16 до 18 години", допълни д-р Стоименова пред bgonair.

Доц. Ходжев от УМБАЛ "Свети Георги" Пловдив: Кашлица над 8 седмици е признак на болестНа едно от първите места сме по детско-юношеско пушене

Статистиката сочи, че при децата 16 до 18 години 30% пушат вейпове, 27% - традиционни цигари, а 20% пушат нагреваеми тютюневи изделия. От проучването става ясно, че при 65% от тези тийнейджъри поне един родител пуши. При 13 и 15-годишните статистиката е следната: 22% пушат вейпове, 10% пушат нагреваеми тютюневи изделия, при 55% от тях поне един родител пуши.

"Вейповете са с най-различни аромати и свободно се предлагат навсякъде, без значение дали има никотин или не. Това е най-лошото. Таргетът са децата, те се съблазняват от опаковката, на тях им харесват да е вкусно и да мирише добре. Имаме още данни от статистиката, които не са обработени, но попитахме дали получават достатъчно информация в училище относно пушенето. Повечето отговарят с "Не", поясни още тя.

СЗО излезе със статистика, че 70% от младежите, които пушат, биха отказали цигарите, ако нямаха аромати и вкусове.

"Традиционните цигари намаляват като употреба и те трябва да намерят нови клиенти, а децата са идеални, защото ти привикнеш ли в тийнейджърската възраст - после шансът да се откажеш е много малък. И те печелят клиенти доживот. Децата са изключително интелигентни, ние ги попитахме дали знаят, че вейповете са вредни, те казаха, че знаят, но споделят, че и родителите им пушат. А в магазина като кажат, че за мама и тати, лесно ги купуват", добави д-р Пламена Стоименова.