90% от пътищата у нас са опасни нощем. Пътните трасета не отговарят на стандартите за светлоотразителни качества, а лиепсата на видима маркировка през нощта убива между 30 и 50 души всяка година.

Проучването е на Института за пътна безопасност, проведено от началото на октомври досега на републикански и общински пътища. Резултатите от него обаче са притеснителни.

Оказва се, че 30% от шосетата предимно общински или между малки населени места, са без осеви линии и други важни означения.

Предстои довършване на изследването, след което неправителствената организация ще го изпрати на премиера Бойко Борисов, на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата", на министерства, агенции и на Сдружението на общините, пишат от "Труд".

Липсата на видима маркировка се превръща в предпоставка за пътен инцидент, особено в зимните месеци, когато светлата част на деня е по-къса, а метеорологичните условия не са добри, смята инж. Богдан Милчев, шеф на Института.

Един от изводите на експертите е, че Българският държавен стандарт за светлоотразителни свойства на боите за маркировка е изключително добър, взет е изцяло от стандарта в Германия. Проблемът обаче е, че у нас съдържанието на боята се изследва в лаборатория преди да бъде сложена на асфалта и липсва контрол какво реално има на шосето.

При проверката е установено, че тези, които правят маркировка, “спестяват” най-много от слагането на т. нар. перли за нощно виждане, от “котешки очи” и т. н.

"Просто си ги спестяват, а АПИ или общините нямат уред, с който да измерват дали са спазени стандартите. В пътната агенцията имат само един подобен уред, който не е сертифициран, затова тези измервания се правят в лабораториите. Но едно е да провериш съдържанието в една бака с боя, друго е да се провери какво вече е сложено на пътя", коментира инж. Милчев.

Качествена маркировка може да спаси между 30 и 50 живота годишно, категорични са от института.

"Същият проблем са имали през 80-те години на миналия век в Швеция. Още първата година след смяна на маркировката, жертвите са намалели с 10%. През 2011 г. бях сред онези, които инициираха повдигнатите пешеходни пътеки, а тогава всички ни убеждаваха, че няма как това да стане. Но стана и има ефект. Надявам се същото да се получи и с качествената маркировка", надява се шефът на Института.