Петльовден е изключително древен празник и води своето началото от езическите времена. Това каза етнологът проф. Диана Радойнова по повод днешния празник Петльовден. Тя сподели, че Петльовден е празник е обвързан с едни трайно уседнали в съзнанието на народа ритуали и със специални обредни храни, като специално на Петльовден повечето жени трябвало да почерпят своите близки и съседи и да приготвят ритуална храна за здравето на мъжете, които са в тяхното семейство – съпрузи и най-вече синовете, съобщи Фокус.

"Много празници в нашата култура се разделят на мъжки и женски. Те се празнуват с една единна насоченост и имат единна цел, само че в единия случай празнува само мъжката общност, а в другия случай само женската. Още от времето на матриархата, почитането на женското начало в неговия раждащ аспект е дало старта на тези празници, чието ехо достига до нас с Бабинден, един празник, който празнуваме по старо в края на януари, а по ново в средата на януари", добави проф. Радойнова.

По думите й Петльовден е мъжкият корелат на мъжката сила и продуктивност, ако Бабинден е празник на женската продуктивност, то Петльовден е празник на мъжката продуктивност. "Ритуалната храна в повечето български краища е петел, като той обикновено се сварява или изпича и както повечето ритуални храни в българската фолклорна култура не се заяжда, тоест семейството не сяда да яде преди да е подал здраве, като най-често се подава на близки и съседи за здравето на момчетата.

В някои краища на този ден с кръвта от заклания петел майките поставят по едно кръстче на челцата на своите момченца. Естествено, повече от ясно е защо петелът е ритуална храна. Това е така, защото в цялата евразийска култура, петелът е символ на мъжкото начало и по-специално на мъжката сексуална мощ, на мъжкото оплодително начало", каза още етнологът.

По думите на проф. Радойнова има откровено еротична семантика като животно, дори на село почти до 50-те, 60-те години на 20 век в българската фолклорна сватба е била запазена практиката непременно на сватбата да има един жив петел окичен с гердан от пуканки и люти чушки или вързан с бяла кърпа, като функциите му в българската фолклорна сватба са същите каквито са и в празника Петльовден.