Бързоразвиващият се дигитален свят налага тенденции, особено сред младото поколение, на взимане на решения под влиянието на социалните мрежи и влиятелни личности, прокламиращи инвестиционни стратегии. Агресивната маркетингова кампания в социални платформи придобива значителни мащаби, което допринася за повишаване нивата на риск сред ползвателите на небанкови финансови услуги поради въвеждането им в заблуждение, неправилна преценка съобразена с нивото на финансовата им грамотност или неуместно предоставяне на инвестиционни услуги без да бъда извършена оценка на опита, знанията и склонността на потребителите за поемане на риск, предупреждават от Асоциация "Активни потребители".

Как фалшива платформа източи 46 000 паунда от българин в чужбина

На ниво европейско сътрудничество, между националните компетентни органи и ЕОЦКП - Европейският орган за ценни книжа и пазари (ESMA), се водят разговори за предприемане на съгласувани действия с големите социални медийни платформи, за да бъдат идентифицирани и адресирани измамните действия на нелицензирани дружества по-успешно. Обсъжда се възможността за сключване на споразумение за доброволно сътрудничество между ЕОЦКП и тези социални платформи за редуциране възможността нелицензирани дружества да предоставят инвестиционни услуги или да предоставят инвестиционен съвет.

Факти в подкрепа

- В края на януари ГДБОП е разбила в София и Лом престъпна група за финансови измами, ощетила със стотици хиляди левове български граждани. Организаторите на престъпната дейност създали мрежа от свързани дружества и подставени лица, които осъществявали телефонни разговори със случайно избрани граждани с различни инвестиционни предложения за дейност в тяхна полза на световните борси и криптопазари, и участие в стартъп компании. Дейността се извършвала чрез колцентрове, местоположението на които е променяно периодично, а на потенциалните „клиенти“ е обещавана многократна печалба от вложените средства и за кратък период от време. Пострадалите разбирали, че са измамени, едва когато решавали да изтеглят „натрупаните парични средства“.

- Финансовите измами стават все по-сложни и все по-често жертвите предават парите си на измамниците по собствено желание – без хакерство или принуда. Paysera - водещ портал за платежни услуги в балтийските страни, предупреждава потребителите кои са най-популярните трикове, които измамниците използват, за да получат парите ви: Измами с обяви, Инвестиционна измама, Фишинг, Откраднати данни за платежна карта, Романтични измами с пари.

- За измамните схеми, на които могат да се натъкнат и българските потребители, предупреждава Комисията за финансов надзор /КФН/, като разкрива най-опасните от тях.

Измамните схеми

Дружества клонинги на лицензирани доставчици на небанкови финансови услуги – фалшиви уебсайтове и профили в социални медии, които имитират лицензирани инвестиционни посредници. Дружествата клонинги използват клонирани профили, за да привлекат инвеститори и да ги убедят в тяхната легитимност.

Схеми Pump and dump – дружества използват социалните медии, за да повишават изкуствено цената на акции, като разпространяват невярна или подвеждаща информация. След като цената е изкуствено висока, те разпродават акциите си с печалба, оставяйки на инвеститорите на дребно последиците от спада в цената.

Измами с фишинг – подобно на дружествата-клонинги, те създават фалшиви профили или страници в социалните медии, които имитират лицензирани инвестиционни посредници. Тези профили се използват за кражба на лична информация, като пароли и номера на кредитни карти, под прикритието на предоставяне на инвестиционни съвети или услуги.

Измами с Romance/Pig butchering – потребителите са въвличани във взаимоотношения чрез социални медии или приложения за запознанства, като в крайна сметка ги убеждават да инвестират във фалшиви или измамни инвестиционни схеми. След като инвестираната сума бъдат преведена, измамникът изчезва, пише pariteni.

Фалшиви препоръки и влиятелни лица – заплаща се на влиятелни личности или се създават фалшиви профили на знаменитости, които да формират доверие в конкретни измамни схеми, например, нелицензирани договорни фондове. Използват се изображения на доверени публични или известни личности, за да бъдат убедени потенциалните потребители да инвестират в конкретни фондове. Повишеният интерес на младото поколение към предоставяни съвети от значими личности (финфлуенсери) за инвестиране във финансови инструменти налага необходимостта от повишаване финансовата грамотност и осведоменост относно опасностите, произтичащи от влиянието на финфлуенсери.

PROP търговия чрез gamification - дружество, което представя своя бизнес модел като посветен на образователен и еволюционен напредък, на трейдъри, на които се предлага най-съвременна симулационна платформа за оценка на уменията им. Рисковете за участниците произтичат от разходите за участие в курса за обучение, които често са високи; понякога се изисква сключване на договор за абонамент за услуга за доставка на финансови данни. Дейността на Prop дружествата не е уредена в небанковото финансово законодателство и при нарушение на правата на потребителите същите могат да търсят защита само по съдебен ред.

При развитие на изкуствения интелект и възможността да бъдат генерирани от подобни системи инвестиционни препоръки, КФН разширява кампанията за информиране на потребителите на финансови услуги особено сред младото поколение за ползите и рисковите, породени от използването на алгоритми и машинно обучени системи чрез инициативи и национални семинари в професионални икономически гимназии и университети.