"Това не е пост с цел реклама или печалбарство, а опит за оцеляване!" Така софиянка започва поста си, публикуван в една от социалните мрежи, с който призовава хората да си поръчат храна за вкъщи от нейния вече затворен ресторант. Постът, написан доста убедително, трогна доста хора и вероятно семейният бизнес на столичаните няма да замре. Което и им пожелаваме. Ето какво написа тя:

Много ми е трудно да напиша този пост, защото сигурно и много други семейства са на прага на фалита и бедността. Реших да се обърна към Вас, защото всички тук сте майки и домакини като мен и може би този пост би представлявал интерес.

Със съпруга ми имаме семеен ресторант, в който и двамата сме ангажирани и който е затворен от петък по разбираеми причини. Семейството ни изнемогва, с 5 лв. сме незнайно докога и затова търсим всякакви варианти да преживеем тежката ситуация, най-вече заради 3-годишния ни син.

Нямаме право да работим на място с клиенти, но имаме възможност да правим разнос с наш транспорт на готвена храна вакуумирана в специални пликове или в кутии за еднократна употреба по меню или по предварителна заявка, както и всякакъв вид кетъринг.
Съпругът ми освен готвач, е и пицар и сладкар. Може да прави пица, хляб, паста и всякакви заготовки от тесто, както и доста шоколадови изкушения.

Така че ако решите, че не Ви се готви или Ви се хапва нещо различно, моля помогнете на едно българско семейство да оцелее...

Ограниченията, наложени заради коронавируса, принуждават мнозина да се обърнат към пазаруване онлайн, но това не е толкова безопасно. Ако не е добре организирано, дори може да носи повече рискове от това лично да се отиде до близкия магазин, предупреждават анализатори и специалисти по оценка на риска на базата на това, което в момента се знае за устойчивостта на COVID-19 в различна среда и повърхности, както и на обичайната логистика на доставките по домовете.

Вижне от какво и как да се предпазвате!

Вирусологът Нелтие ван Дормален от американския Национален здравен институт и колегите ѝ от Rocky Mountain Laboratories твърдят, че първи тестове със SARS-CoV-2 са показали, че той се задържа върху картон до 24 часа, а върху повърхности от пластмаса и неръждаема стомана - до 2-3 дни (но медни повърхности, например, го убиват до 4 часа). Изводите им тепърва ще бъдат публикувани в научно издание и сред тях е често цитираният, че във въздуха коронавирусът може да се задържи до 3 часа.

Иначе казано, COVID-19 може да се разнася от вентилация без филтри часове наред из работни помещения, а дни наред да се задържа (ако няма дезинфекция) върху дръжки на врати, работни плотове и пластмасови и хартиени опаковки.

Това се оказва особено важно, тъй като имаме доверие на "невидимите" - т.е. че здрави хора произвеждат, превозват и нареждат по щандове и рафтове опакованите продукти. Същото важи и за куриерите и автомобилите им, с които доставят онлайн поръчки.

Последното засяга всички, защото сме свикнали да пазаруваме по малко и често, а това вече е невъззможно. Важи и за хора, които са свикнали да си купуват готова храна, но сега им се налага да си готвят. По-сложно е за тези, които са кулинарни инвалиди в кухнята или за онези, които нямат фризер или голям хладилник. Има и възрастни самотни хора, които нямат друг вариант и не искат да използват за ходене до магазина на маски за лице, латексови ръкавици или санитарни кърпички, с които едва са се снабдили.

Самата приготвена храна не е заплаха, а рисковете идват от този, който е в контакт с нея след това, обяснява Стивън Морз, епидемиолог в Columbia University в публикация на сп. "Алтантик". Ако се борави правилно, почти няма риск, стига това да е организирано като в кухнята на качествен ресторант.

При доставките до адрес тази логистика е по-сложна и минава през няколко ръце. В Ухан крайните куриери дори носеха специални защитни костюми, маски и очила като медиците, напомня Дневник. Да се остави доставката пред вратата, без да се приема плащане в брой звучи като най-безопасният вариант.

Но още преди да се направи онлайн поръчка, човек е добре да се замисли, че доставчикът часове наред е навън и в различни части на града, докато на всички останали е наредено да не си подават носа навън. Да не говорим за моралната дилема пред купувача, че с поръчката си ангажира хора, влизащи заради него няколко пъти в магазини или складове и обикалящи с автомобил, колело или мотор да вършат дейност, която по принцип ги поставя в опасност за здравето и живота им. Но от друга страна, ако храната е от близкия ресторант, рискът рязко намалява и парите помагат на заведението да оцелее, дори когато е принудено да затвори.

Ето кои са критичните точки на заразяване при доставките според Европейския институт за риск политика:

Много висок риск от заразяване при:

- стоене на близко разстояние до куриера;

- досег с повърхността на опаковката (кутии, пликове);

- при доставка на храни - опасността от замърсяване от вътрешната опаковка на храната е висока, поради краткото време за доставка (т.е. не е изтекло достатъчно време, за да умре коронавирусът - бел.ред.)

- боравене с банкноти и монети.

Препоръки:

1. Спазвайте указанията за дистанция с куриера;

2. Изхвърлете външната опаковка и измийте внимателно/дезинфекцирайте ръцете си след това;

3. Внимателно почистете опаковкато на храната, ако има такава (повърхността на кутията);

4. При възможност - термична обработка на храната

5. При доставка на предмет - почистете с дезинфекцираща кърпа преди употреба и допир;

6. Почистете внимателно всички повърхности, върху които сте оставяли продуктите с външните им опаковки.