Скандал с обезщетенията за загиналите при катастрофата край Своге. По 10 лева обезщетение, вместо полагащата се по закон сума в размер на 50 000 лева, получиха три от семействата на загиналите, информира NOVA.
Сигналът идва от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. Застрахователното дружество обаче отрича. Близките изпратиха отворено писмо до премиера.
На 25 август 2018 година една катастрофа беляза живота на десетки семейства. Загинаха 20 души.
Радка Манолова е сред роднините, които събраха смелост да си потърсят правата. Майка й загива в Своге. Жената разказва,че все още не минава нощ без да я сънува.
По закон, при подобни екскурзии превозвачът е длъжен да има два вида застраховка- „Гражданска отговорност” и застраховка „Злополука на пътниците”. Втората е фиксирана, разказват от Асоциацията на пострадалите. При нея се плаща 50 000 лева при смъртен случай. Именно тези пари търсят роднините.
„Представят се 4 документа и застрахователят трябва да плати. 6 месеца чакаха да изтече срокът. Не пращаха. На шестия месец постановиха отказ”, заяви Владимир Тодоров, Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
Подават жалба и в Комисия за финансов надзор.
„КФН наложи принудителна административна мярка. Единственият резултат е, че решението на КФН, те преведоха по 10 лева на хората, което е обидно, грозно, несправедливо”, заяви Владимир Тодоров.
„Животът не струва 10 лева, струва много повече. Даже мога да кажа, че е безценен. Нямаме определена цена на човешкия живот. Това е направено по начин, по който да влезем в обяснителен режим. Истината е, че следваме законовите разпоредби”, заяви Стоян Проданов, изпълнителен директор на „Бул инс”.
Застрахователят е категоричен- всичко било спекулация. Преведените 10 лева не били обезщетение, а само плащане на принудителната мярка. Според тях обезщетението, трябва да се търси от другия застраховател.
„Ние обжалваме, платили сме символично, за да не бъдем под ударите на други административни наказания. Същевременно подчертавам,че това не е обезщетение и истината ще се роди в съда”, заяви още Проданов.
Към настоящия момент в КФН са постъпили 6 жалби от близките на общо 7 от загиналите лица при пътния инцидент край гр. Своге, съобщават от Комисията в свое становище.
От КФН заявяват, че изплащането на сумата от 10 лв. обезщетение за пътник в катастрофиралото превозно средство е противозаконно, защото законът изрично е предвидил минимална сума от 50 000 лв. за всеки пътник.
Ето и цялото становище на Комисията за финансов надзор:
"По повод на постъпило в Комисията за финансов надзор (КФН) отворено писмо от близките на загиналите в катастрофата край гр. Своге през 2018 г., приоритетно отговаряме на първо място към близките на загиналите и на второ на широката общественост чрез медиите за мерките, които Комисията предприе, както и за резултатите от тях.
Към настоящия момент в КФН са постъпили 6 жалби от близките на общо 7 от загиналите лица при пътния инцидент край гр. Своге.
По отношение на две от жалбите спрямо застрахователното дружество „ ЗД Бул Инс“ АД са приложени принудителни административни мерки (ПАМ) да изплатят обезщетения по сключената от тях застраховка „Злополука“ на пътниците в средствата за общински превоз. Минималната сума за изплащане по тази застраховка според Кодекса за застраховането е 50 000 лв. за всеки пътник.
Изплащането на сумата от 10 лв. обезщетение за пътник в катастрофиралото превозно средство е противозаконно, защото законът изрично е предвидил минимална сума от 50 000 лв. за всеки пътник.
Проверката на КФН установи, че при завеждане на претенциите на наследниците пред „ЗД Бул Инс“ АД заедно с писменото искане са представени констативен протокол за пътно-транспортното произшествие (ПТП), препис - извлечение от акт за смърт; удостоверение за наследници; справка от Информационен център към Гаранционния фонд (ГФ) и удостоверение за банкова сметка. Относно документ, който да доказва, че пострадалите са били пътници, трябва да се посочи, че в констативния протокол за ПТП се съдържа подробен списък на пътниците в автобуса.
В тази връзка документите, представени заедно със завеждане на претенциите, напълно установяват основанието за изплащане на застрахователното обезщетение.
„ЗД Бул Инс“ АД с писмо с изх. № НЦ-7969 от 09.11.2018 г. е поискало от Национална следствена служба (НСС) отговор на следните въпроси: дали е установено наличието на алкохол и упойващи вещества в кръвта на водача на автобуса, дали за автобуса има издаден лиценз – Удостоверение на пътно превозно средство за обществен превоз на пътници и дали са изпълнени изискванията за случаен превоз на пътници.
Съгласно чл. 106, ал. 5 от Кодекса за застраховането (КЗ) не се допуска изискване на доказателства, за които може да се направи разумна преценка, че нямат съществено значение за установяването на основанието и размера на претенцията и целят необосновано забавяне и удължаване на процедурата по уреждането й. Поисканите от НСС документи нямат пряко отношение за установяване на основанието на претенциите, а биха имали значение единствено за възникването на правото на регрес на застрахователя. Ето защо, освен неморално, е и незаконно да се отказва изплащането на застрахователно обезщетение поради това, че НСС не е отговорила на запитването, а представените документи са установили основанието на претенциите.
Освен изведените по-горе доводи и с оглед значимите обществени отношения, които защитава задължителната застраховка „Злополука“ на пътниците в средствата за обществен превоз, изключените от покритие рискове са детайлно уредени в чл. 475 от КЗ. Събитието, за което са заведени претенциите и не попада в хипотезата на нито едно от изброените изключения. Недопустимо е разширяване на законоустановените изключени от покритие рискове, защото обратното би обезсмислило целта й, а именно да обезщети най-ценното - живота, здравето и телесната цялост на пътниците в средствата за обществен превоз.
Наложените от Комисията за финансов надзор на „ЗД Бул Инс“ АД принудително административни мерки са обжалвани от застрахователното дружество пред административния съд, София Област, като застрахователят е поискал съдът да спре предварителното изпълнение на мерките.
По останалите 4 жалби са открити производства за прилагане на принудително административни мерки, като предстои да бъдат издадени решения в рамките на следващата седмица.
Комисията предприе и ще продължава да предприема необходимите мерки в рамките на законовите си правомощия, за да защити интересите на потребители на застрахователни услуги."