Агенция „Пътна инфраструктура“ е стартирала съгласуване с Министерството на околната среда и водите за строителството на пътното направление София - Монтана с тунел под Петрохан. Това става ясно от писмен отговор на министъра в оставка на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.
След изготвянето на оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС) и влизането в сила на решение по ОВОС, което одобрява инвестиционното намерение, ще се премине към изработване на подробен устройствен план, проектиране и строителство, пояснява Аврамова. Министърът в оставка посочва, че прединвестиционното проучване очертава три възможни варианта на преминаване на трасето. В по-голямата си част те следват трасето на съществуващия път София - Петрохан - Берковица - Монтана - Лом. Изключение са обходът на Костинброд, който ще е нов, обходът на с. Бучин проход и последващото преминаване на прохода Петрохан. След с. Гинци са разработени варианти за тунелно преминаване на останалата част от прохода.
Единият от вариантите предлага тунел с дължина малко над 4 км с денивелация 145 м, вторият - тунел с дължина отново от малко над 4 км и денивелация от 181 м, а третият - за тунел с дължина почти 7 км и денивелация от 239 м.
Най-дългото трасе позволява проектна скорост 80-90 км/ч и постигане на габарит Г-20, т.е. скоростен път с две платна с по две ленти за движение, докато останалите - 60-80 км/ч. То е и най-щадящо към околната среда, посочва Аврамова. То е одобрено на експертен технико-икономически съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ и е подадено за съгласуване към екоминистерството.
Пътят през Петрохан е най-късата връзка на областите Видин и Монтана със София.
До възлагане на проект за тунел под Петрохан се стигна преди две години след серия протести на местни жители, които настояват, че само така районът може да се развие икономически.