Цените на хранителните продукти не спират да растат, а много българи се чудят дали в чужбина е по-евтино или просто заплатите там са по-добри.

Българи, които живеят в Австрия, Италия и Гърция, сравняватт живота тук и там – през погледа на пазарската чанта.

От 6 години Габриела Филипова живее във Виена. Забелязва, че за последните две години скокът на цените на хранителните стоки е драстичен и разликата се усеща.

„Определено се усеща разликата. Първата година, като дойдохме тук – 2019 г., 650 евро ти стигат за целия месец, имайки предвид, че даваш 300 евро за квартира. В момента 650 евро само за храна ще ти стигнат“, коментира Филипова пред БТВ.

Въпреки този ръст на цените, не смята, че разликата с българския пазар е толкова голяма.

„В Австрия все още е една идея по-скъпо, но не мога да кажа с много голяма разлика, но това е съвсем нормално, при условие, че хората тук изкарват много повече пари“, смята българката във Виена.

Намира разлика в качеството на плодовете и зеленчуците – в полза на България.

Италианската пазарна чанта за Ивона Костадинова определено трудно би се сравнила с българската. Тя предпочита да избира качествената храна и подбира продуктите в кошницата, но отново забелязва драстично увеличение на цените.

„Зависи от много фактори. Има стоки, които в Италия са по-евтини, има такива, които в България са по-евтини. Също така смятам, че качеството е доста различно. Плодовете в Италия са по-хубави, по-сочни, с по-плътен вкус имат. В България обаче зеленчуците са по-хубави“, казва Костадинова.

Като фен на месото определено намира разлика в цените и смята, че българските хранителни магазини са по-достъпни.

„В България би ми било една идея по-достъпно, тъй като аз много обичам да ям месо и там всъщност е и по-вкусно и по-достъпно. Месата тук, качеството в Италия ми се струва по-ниско, а същевременно цената тук е по-ниска от тази в България“, казва българката в Италия.

Петър Анастасов вече от 25 години живее в южната ни съседка – Гърция. За цените на хранителните стоки смята, че се определят от поведението на потребителя.

„Имаме фрапираща политика в България на това кой как се определят цените. Гърците са се научили, когато нещо им е скъпо, те просто не го купуват. В тази пазарна икономика известните марки не могат да наложат цени, които обикновения потребител не е готов да заплати“, казва Анастасов.