Никога досега толкова много шофьори не са хващани, че са прекарали зад волана по-дълго от законово разрешеното време, казва Кристина Тилинг от Европейския съюз на транспортните работници ETF. Преди новите правила за командироване на шофьори да влязат в сила на 2 февруари като допълнителна част от Пакет Мобилност, ETF призовава държавите от ЕС да прилагат ефективно и своевременно регулациите.
Строгият контрол в ключовата област на командироването на работниците би могъл пряко да повлияе в борбата срещу дъмпинга на заплатите и нелоялната конкуренция в автомобилния транспорт. Тогава „черните овце“ в сектора вече няма да имат конкурентно предимство пред компаниите, които действат по социално отговорен начин. „Новите правила за командироване на служители са опит да се спре надпреварата в бранша в посока надолу и да се преборим с влошаващите се заплати и условия на труд, които са една от основните причини за недостига на шофьори през последните години“, подчертава Тилинг.
Изострени от пандемията и кризата във веригата на доставки, нарушенията на социалните разпоредби в сектора на автомобилния транспорт показват, че правата и безопасността на работниците са подчинени на бизнес интереси, смята синдикалистът. По време на операция Roadpol, в която участваха 19 европейски държави през октомври миналата година и бяха проверени общо 197 274 камиона, са открити общо 69 453 нарушения.
„С 35,2 процента нарушители, процентът при камионите е почти два пъти по-висок, отколкото при същата операция през май 2020 г.“, съобщи Roadpol, мрежата на Европейската пътна полиция. Това означава, че при всеки трети проверен камион е установено нарушение. 12 560 нарушения са в областта на социалните разпоредби, приложими в цяла Европа, тоест водачите са шофирали превозните си средства по-дълго от законово разрешеното, без да спазват задължителните почивки.
„Този брой досега никога не е бил толкова висок“, казват от Roadpol. Периодите на почивка в транспортния бранш служат не само за защита на самите водачи, но и за осигуряване на обща безопасност на пътя, тъй като умората може да причини сериозни катастрофи.
Установени са и нарушения на скоростта (8 125), технически нарушения (5 006) или липса на предпазни колани (4 635). 5 521 случая са открити сериозни технически дефекти, а 2 262 камиони са претоварени, пишат от kamioni. Освен това 6 170 пъти тахографите не са работили правилно, а 656 дигитални тахографи се оказват манипулирани. В 1159 случая следващото пътуване е спряно до възстановяване изправното състояние на превозните средства или на товара. Освен това са открити 188 пияни шофьори, а 41 са били под въздействието на наркотици.