Премиерът Кирил Петков е предложил поскъпване на превозните документи за градски транспорт в София, за да се компенсират загубите в сферата.
Това съобщи Зафир Зарков, зам.-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност към Столичния общински съвет (СОС), по време на пресконференция за новия тарифен план за градския транспорт на територията на София.
„В последните седмици получихме редица препоръки от премиера в оставка, като една от препоръките му беше да се намалят линиите. А в последствие получихме и писмо от кабинета на министър-председателя, в което той ни препоръчваше да увеличим цените“, обяви Зарков.
По думите му това е неприемливо, защото означава софиянци и гостите на столицата да понесат товара „на една неадекватна политика и неразбирането на това как функционира обществения транспорт“.
„Направих си усилието да пресметна, ако послушам препоръката на г-н Кирил Петков за увеличаване на превозните документи, за да се компенсират загубите от COVID пандемията 2 години в транспорта и драстичния ръст на цените на енергоносителите, които са в стотин процента, над 300% за газта, над 200% за другите енергоносители“, каза Зарков и добави, че ако препоръката бъде спазена, това би означавало поскъпване на превозните документи с малко над 100%.
„Това би довело до голям отлив на хората, които ползват градски транспорт“, заяви Зарков.
„Към настоящия момент няма реакция от държавата така, както се случи в Европа и обществените транспорти получиха директна компенсация от правителствата. Надяваме се това да се случи в следващите дни, особено в хипотезата, че се разглежда актуализация на бюджета“, поясни Зарков.
От началото на януари гражданите ще могат да ползват два нови билета - „Билет 30 +“ и „Билет 60 +“, заяви Зарков. „Билет 30 +“ ще е на стойност 1.60 лева. Той ще позволява на пътниците да се прекачват неограничено в рамките на 30 минути и да ползват всички видове транспорт. Аналогично „Билет 60 +“ ще предоставя същата възможност, само че ще е валиден един час и цената му ще бъде 2.20 лева.
Запазва се „Умна дневна карта“, която е на стойност 4 лева и може да се ползва между 00:00 часа и 23:59 часа. Също така ще бъде въведена и Електронна карта за 24 часа. Тя ще важи и за нощния транспорт и ще струва 6 лева. Тридневната карта за всички линии ще бъде трансформирана в електронна такава и ще е на стойност 15 лева. С новия тарифен план се предвижда и въвеждане на Карта за календарна седмица – пет поредни дневни карти с агрегация. Тя ще струва 20 лева.
Предвижда се въвеждане на годишни карти за ученици и студенти на преференциални цени – 200 лева за година.
За младежи до 26-годишна възраст, които не спадат към групата на учениците и студентите, ще бъде въведена месечна карта на стойност 25 лева и годишна – 250 лева.
Родителите, които са в отпуск за отглеждане на дете до 2 години също ще бъдат облагодетелствани от новия тарифен план. За тях се предвижда карта на стойност 10 лева месечно за цялата градска мрежа.
С въвеждането на новите краткосрочни превозни документи („Билет 30+“, „Билет 60 +“) отпадат старите за еднократно пътуване без право на прекачване, продавани от будките на Центъра за градска мобилност или от водача на превозното средство. Предвиден е двумесечен гратисен период.
Председателят на СОС Георги Георгиев отбеляза, че дневно се продават около 40 хил. хартиени билетчета. Най- важното постижение на тарифната политика е възможността за пътуване за време, което ще го направи по-изгодно и по-удобно за граждани, изтъкна той.
Новата тарифна политика за пътуване с обществен транспорт на територията на Столична община ще бъде гледана в зала от Столичния общински съвет (СОС) на 21 юли. Ако бъде приета, тя ще влезе в сила от 1 септември тази година - за всички дългосрочни превозни документи и от 1 януари 2023 година - за всички краткосрочни превозни документи.
Ще се даде възможност превозните документи да се закупуват онлайн, чрез мобилни приложения, чрез банкова карта или чрез телефон.