Една снимка във Facebook се превърна във вирусна и за минути запрепуска из мрежата. На пръв поглед - линейка на столичния Център за спешна медицинска помощ, натоварена със зелки, си джътка из софийските улици. Авторът на поста твърди, че лично е направил снимката и е потресен от видяното. След него доста хора също "видяха" зелките, даже се развихриха по темата:

"И на мен ми прича на зеле, ама още не е втасало. Когато втаса българското съзнание, тогава ще е готово и това зеле!"

"Това ли са им болните от Кромид 19?"

"Е, гладен, зейето требе да е готово за Коледните празници!"

Един по-внимателен поглед обаче върху "зелките" веднага установява, че това всъщност са чували с биологични отпадъци, чийто специален символ ясно личи:

Според Наредбата за изискванията за третиране и транспортиране на производствени и на опасни отпадъци опасните отпадъци се събират разделно в първични опаковки (торби/сакове/чували, контейнери), обозначени с международния символ за опасни отпадъци съгласно приложение № 3. Биомедицинските отпадъци, с изключение на биологичните, се събират на местата, където се образуват, в жълти полиетиленови торби/сакове, поставени в съдове с капак и педал, маркирани с жълт цвят. 

Дотук - добре. Очевидно е, че наподобяващите зелки жълти чували пренасят токсичен отпадък, който се преработва в София. Пак според Наредбата обаче допуснатите до превоз опасни отпадъци се транспортират с технически изправни специализирани или универсални превозни средства. Вероятно тази линейка се използва само и единствено за транспорт на отпадъци от такъв вид. Поне така твърди говорителят на столичната Спешна помощ Катя Сунгарска. Според нея возилото имало светлинна и звукова сигнализация, за да може шофьорът да алармира останалите участници в движението, ако не дай си боже този автомобил "попадне в катастрофа и чувалите се разпилеят".

Според Наредбата обаче превозвачът е длъжен "да маркира, етикетира и обозначи превозното средство според изискванията на нормативните актове по чл. 25; до маркировката по т. 4 за опасен товар (предупредителната оранжева табела) да постави втора табела съгласно образеца в приложение № 6, съответно: а) отпред и отзад на товарния автомобил.

Така че... ако въпросната линейка, използваща се само и единствено (ще ни се да вярваме, че е така!) за превоз на опасните отпадъци, беше сигнализирана както трябва, едва ли половин България щеше да се занимава с протакането на зелките...