Трагичната влакова катастрофа край София, в която загинаха двама машинисти и петима души бяха ранени, разтърси страната и постави на дневен ред въпроса за отговорността в сектора на железопътния транспорт. Докато служебният министър на транспорта Красимира Стоянова настоява за оставки в държавните структури БДЖ и НК "Железопътна инфраструктура", все повече въпроси възникват около ролята на частния транспортен гигант ПИМК в тази трагедия.

Според запознати, Красимира Стоянова е в близки отношения с Илиян Филипов, собственика на ПИМК – компанията, която през последните години агресивно навлезе в железопътния сектор. Съмненията са, че тези връзки може да са повлияли на процеса по получаване на лицензи и концесии за железопътен транспорт, въпреки че въпросите около безопасността и спазването на регулациите остават нерешени.

Инцидентът край София е пореден сигнал за сериозните проблеми в железопътния сектор. Въпреки че министър Стоянова бърза да прехвърли отговорността върху държавните структури, експерти подчертават, че е необходимо по-задълбочено разследване на правомерността на лиценза на ПИМК и дали компанията е изпълнила всички изисквания за безопасност.

Въпроси без отговор

Докато прокуратурата започва разследване на катастрофата, възникват няколко ключови въпроса:

Спазени ли са всички регулаторни изисквания при издаването на лиценза на ПИМК за железопътен транспорт?
Какви проверки са правени на подвижния състав и персонала на компанията?
Имало ли е сигнали за проблеми в управлението на железопътните линии, използвани от ПИМК?

Според информация от транспортния сектор, Илиян Филипов има дългогодишни бизнес отношения с министър Красимира Стоянова, което поставя под съмнение обективността на действията на министерството.

Вместо да насочи вниманието към частната компания, министър Стоянова настоява за освобождаване на зам.-министъра с ресор железопътен транспорт Бисер Минчев, както и за оставките на ръководителите на НК "Железопътна инфраструктура" и "БДЖ-Товарни превози".

Защо ПИМК остава извън фокуса?

ПИМК е една от най-големите логистични компании в България и през последните години разшири дейността си в железопътния транспорт. Това разширяване обаче предизвиква въпроси относно начина, по който компанията получава достъп до инфраструктурата и лицензи.

"Нужно е да се изясни дали ПИМК е преминала през всички необходими проверки и дали спазва европейските и националните стандарти за безопасност в железопътния транспорт," коментира експерт от сектора, пожелал анонимност.

"Вместо това виждаме насочване на вниманието към държавните структури, докато частният оператор остава извън критиката."

Какво следва?

Очаква се прокуратурата да изясни причините за катастрофата, но обществото има право да знае дали частните оператори като ПИМК действат в съответствие с правилата. Възможно ли е катастрофата да е резултат от пропуски в проверките или нарушения на процедурите за безопасност?

Вместо да се ограничи до оставки в държавните структури, трябва да се проведе задълбочен одит на дейността на ПИМК в железопътния сектор и да се изясни как компанията е получила лиценз за този вид транспорт. Докато тези въпроси остават без отговор, общественото доверие в железопътния транспорт и в институциите, които го регулират, ще продължи да бъде подкопано.

Време е да се потърси истинската отговорност – не само на държавните служители, но и на частните компании, които участват в управлението на железопътната инфраструктура.