Комисията за защита на потребителите отправя категорично предупреждение към всички търговци: всяко нарушение на потребителските права, включително въвеждането в заблуждение и прилагането на нелоялни търговски практики, ще бъде санкционирано с цялата строгост на закона.
При извършени наскоро проверки в търговски обекти в цялата страна, КЗП установи случаи на системно начисляване на допълнителни такси за опаковки, които не са били поискани от потребителите и дори не са били предоставени. В други случаи клиентите са били лишени от право на информация и са подвеждени да заплащат по-високи цени от обявените. Тези практики са ясно разпознаваеми като нелоялни и представляват сериозна заплаха за икономическите интереси на потребителите.
Кафе без чаша? Фантастичното бъдеще вече е тук СНИМКИ
Настоящите случаи са сериозен сигнал, че въпреки ясната законова регулация, част от търговците продължават да прилагат порочни механизми, целящи скрито облагодетелстване за сметка на потребителите. Това е особено тревожно в контекста на очакваното въвеждане на еврото, когато ще има още нови изисквания, включително и нови правила за двойно обозначаване на цените на стоките и услугите.
КЗП напомня, че контролът ще бъде още по-интензивен в преходния период към единната валута. Няма да бъдат толерирани никакви нарушения – нито технически „грешки“, нито оправдания, свързани със „сложност на системите“. Законът е еднакво задължителен за всички.
КЗП се обръща се към всички търговци: спазвайте изискванията, бъдете прозрачни и лоялни към своите клиенти. Държавата ще използва всички механизми, за да гарантира правата на потребителите – както сега, така и при прехода към еврото. Установените нарушения водят до административнонаказателни мерки, включително глоби и имуществени санкции, както и до забрана за прилагането на тези нелоялни търговски практики.