Облачно лято за летище Бургас след оттеглянето на Ryanair

В пика през 2016 г. руските туристи са 742 хил., сега чакаме едва 452 хиляди


От аеропорта ще бъдат щастливи, ако достигнат нивата от 2016 г и ограничат спада до 8 процента

Спад от 8% на пътниците очаква този сезон Летище – Бургас. Прогнозите са да бъдат постигнати нивата от 2017 г., като 2018 г. беше с 10% по-добра от 2017 г., пише Капитал.

Една от причините е драстичното свиване на летателната програма на Ryanair. В края на март 2018 г. нискотарифният превозвач откри 11 линии, което осигури на летището над 1200 излитания и кацания (самолетодвижения). За летен сезон 2019 г. тя е обявила само 3 линии: Краков, Варшава и Братислава, като от 2 април до 26 октомври ще има едва 214 самолетодвижения на авиокомпанията, т.е. близо 6 пъти по-малко.

Пристигането на Ryanair на бургаската аерогара беше плод на дълги усилия. Четири общини - Бургас, Созопол, Поморие и Несебър, създадоха фонд, с който да покриват част от разходите й. Във фонда бяха заделени общо 400 хил. лв., като едно от условията, за да се ползва той от авиокомпанията, беше тя да поддържа 2 линии целогодишно.

Авиокомпанията дори не е стигнала до използване на парите от фонда. "Те просто изпълниха лятната програма и си тръгнаха", казва пред медията Георги Чипилски, директор на "Летище Бургас".

Оквен това българският летен туризъм се сблъсква с все по-ожесточена конкуренция, която му отнема част от пазара.

През лято-2019 ътниците от Германия се сриват с 38% процента. Руските туристи падат от първо на трето място, като причината и в двата случая е изключителният им подем в Турция - с около 50% нагоре, като едновременно с това сила набират още Египет, Мароко, Гърция.

А руският пазар е определящ за летище Бургас. През 2010 г. руснаците са малко под 300 хил., в пика през 2016 г. достигат 742 хил., а през 2019 г. са едва 452 хил.

Това, което тази година ще спаси до известна степен трафика, е развитието на пазара от Великобритания, който е стабилен и се е увеличил от 310 хил. през 2010 г. на 570 хил. Другият интересен пазар е полският, който от 90 хил. се увеличава на 500 хил. и се нарежда на втора позиция през това лято след английския.

Нови клиенти са британският превозвач Jet2.com, която започва чартърни полети от Гергьовден с планирани 460 самолетодвижения, GetJet - Литва, със 144 полета, руската iFly и чартърната компания на Ryanair - Ryanair Sun, отново с полети до Полша увеличава програмата си.

От общо 3.26 млн. пътници през рекордната 2018 г. близо 2 млн. са през месеците юли и август - или по близо 1 млн. пътници на месец. Така от 250 постоянни целогодишни служители работещите на аерогарата се увеличават с около 700 през лятото, като всяка година летището е изправено пред нелесната задача да намери служители.

Летище Бургас е класически пример за сезонно летище - ударна работа през няколко силни месеца и почти нулева дейност през останалата година. Единствените целогодишни полети са на Wizz Air до Лондон, летище Лутън, и до Москва на S7. За сравнение - зимната програма на летище Варна включва 10 полета, един от които вътрешна линия до София

Една от причините за липсата на целогодишен интерес според Георги Чипилски е различната представа за Бургас и Варна. Когато става въпрос за градска почивка (която може да се случва повече месеци в годината), всички мислят за Варна, а когато става въпрос за лятна ваканция - асоциацията е Бургас, през който пътниците преминават към курортите.


В категории: Бизнес