Известните шоумени и продуценти Иван и Андрей са инициатори на Движението за национална кауза (ДНК), което започна информационна кампания срещу демографската криза в страната. Кампанията под надслов "Направи го сега" цели да стимулира раждаемостта, но според повечето потребители в социалните мрежи, посланията са доста неуместни.
На плакати, разлепени по улицата, могат да бъдат видяни лозунги като: "Майка ти ще се зарадва повече на внуче, отколкото на нов тиган", "Бащинството те прави много по-привлекателен", "Селфитата с деца събират повече лайкове". Това разгневи страшно много майката на две деца Кристина Домозетова, която преди дни отиде пред офиса на ДНК облечена със... сутиена от годините на майчинството ѝ. "Аз и сутиенът ми от годините на майчинството сме на "Граф Игнатиев" 11, адресът на ДНК. Уви, сутиенът беше пълен преди години, но две бременности, раждания и кърмения, а и превалянето на 30те години, го накараха да виси печално", каза жената. Тук съм, за да обявя на #иваниандрей, че:
1. Телата са си наша собственост, а не средство за демографска политика;
2. Децата не са аксесоар и стока;
3. Цинично е да говориш за по-висока раждаемост, когато здравеопазването и образователната система са на такова ниво и наблюдаваме ужасяващи престъпления, свързани с домашно насилие; А, и нещо друго:
4. Чашката на сутиена е C за кратко. След две кърмения става чашка L as in LONG.
Ден по-късно жената отново бе пред офиса на фирмата, но този път имаше подкрепа. "#ИЗВИНЕТЕ СЕ, бе! Преработете си кампанията, не е срамно да признаеш, че не си бил прав. Излезте за диалог. Кажете какви са "евентуалните законови промени", които ще предложите, като част от кампанията си (цитат от сайта на ДНК)", призова тя. И заплаши: "Утре ще спрем да ви идваме на пощенския адрес и ще дойдем на ул. "Златовръх" 34 - едно птиченце ми каза, че се подвизавате основно там", а във Facebook профила си качи снимка, усмиваща кампанията.
"В държава, в която нивото на здравеопазването и образованието падат главоломно, НЯМАТЕ ПРАВО да призовавате хората да имат деца, особено във възраст, в която човек е по-склонен на импулсивни решения, без осмисляне на последствията. Да имаш дете не означава да си привлекателен и да имаш по-големи гърди. Не означава баба ти и майка ти да са доволни. Детето означава отговорност за ЦЯЛ ЖИВОТ. Означава по-малко пари за пътуване, дрешки, храна. Означава недоспиване, нерви, потенциални семейни проблеми поради тези фактори - преди да промотирате раждането на дете, като закупуване на стока, направете изследване колко подготвени са хората преди 30 години за тези фактори.
Положителната демографска крива няма да дойде от малоумни реклами. Ще дойде от адекватна социална политика на ДЪРЖАВАТА, която инвестира в развитие на образователната система, адекватно здравеопазване, законодателство, ориентирано към превенция на децата и жените (и всички други хора в риск), грижа към психичното и емоционално състояние на родителите и децата, интеграция на малцинствата.. . Докато тези неща не са налице, поощряването на безхаберна раждаемост е един циничен абсурд!", казва още разгневената жена. До къде е готова да стигне, за да спре кампанията, тепърва предстои да разберем.