Държавите-членки следва да предприемат спешни мерки за изтегляне от пазара на голям брой автомобили, които причиняват висока степен на замърсяване. Те също така трябва да се координират с производителите, за да продължат със задължителната модернизация на хардуера, за да намалят емисиите на азотен диоксид (NO2) и да изчистят съществуващия автомобилен парк, заявиха евродепутатите в четвъртък в резолюция, приета с 301 гласа „за“, срещу 181 гласа „против“ и 42 гласа „въздържал се“.

Парламентът се опасява, че проблемът със силно замърсяващите превозни средства с дизелов двигател в голяма степен остава неразрешен и ще продължи да влошава качеството на въздуха в продължение на много години, ако не се предприемат ефективни координирани действия.

Парламентът отбелязва, че въпреки че Комисията е започнала процедури за нарушение срещу няколко държави членки преди повече от две години заради неуспехa им да наложат санкции (в случая на групата “Фолксваген”) и е въвела системи за санкции, които да възпрепятстват производителите на автомобили от нарушаване на законодателството за автомобилните емисии, не е приключил етапът на търсене на допълнителна информация. Процедурите все още продължават срещу Германия, Италия, Люксембург и Обединеното кралство.

Някои държави членки изглежда не си сътрудничат сериозно с Комисията в това отношение, добавят евродепутатите, и ги призовават да предоставят цялата необходима информация, за да може Комисията да представи своя доклад относно препоръките на анкетната комисия по измерването на емисиите в автомобилния сектор.

Те осъждат „обструктивното поведение” на Европейската комисия, което забави процеса на разследване, а отказът да предостави публичен достъп до позициите на държавите членки в техническите срещи представлява лошо управление според Европейския омбудсман.

Депутатите отбелязват, че в Съединените щати жертвите на Дизелгейт са получили между 5 000 и 10 000 щатски долара като компенсаторни плащания, докато европейските потребители все още чакат подобаваща компенсация.

Според информацията, предоставена на Комисията от държавите-членки, кампаниите в ЕС засягат само ограничен брой автомобили от следните марки: Фолксваген, Рено, Даймлер, Опел и Сузуки. Няколко неправителствени организации и медии обаче съобщиха, че модели от няколко други марки са показали съмнително количеството на емисиите или са надхвърлили граничните стойности на замърсяване, посочени в законодателството на ЕС.

Някои държави членки, а именно България, Унгария, Ирландия, Словения и Швеция, все още не са изпратили никаква информация на Комисията относно програмите си за изтегляне на превозни средства от пазара.