Два дни след въвеждането на дългоочакваната електронна винетка се оказа, че системата не работи както трябва. Тотална винетна катастрофа! Хората започнаха да изпращат своите сигнали за нередности при закупуването на е-винетката. Заради различни проблеми, които е показвала системата, не успявали да си купят винетка, или най-лошият случай, че били таксувани двойно. Веднага от пътната агенция бяха категорични, че срив в системата не е имало. Шефът на АПИ обикаляше с дни студията на телевизиите, за да обясни как в системата няма проблеми, а в един момент от пътното дадоха на водачите гратисен период до 15 януари, а до тогава трябва да бъдат решени всички “моментни” проблеми с продажбата на електронните стикери.

По закон от 1 януари трябваше системата да заработи, но това не се случи. Разбра се, че има проблеми със сайта, мобилното приложение и пунктовете за закупуване, които все още на места липсват или просто не работят.

Проф. Олег Асенов обяви, че механизмът за конвертиране на хартиените винетни стикери в електронни чрез уеб сайта www.bgtoll.bg ще бъде спряно. Причината: 33% от конвертираните стикери били некоректно конвертирани.

Констатирани са случаи на 168 пъти конвертирана винетка за един автомобил с един и същ регистрационен номер, както и на 48 конвертирани месечни винетки за един регистрационен номер.

Антон Антонов – вече бившият директор на Националното ТОЛ управление в АПИ беше казал, че “Като всяка нова система е нормално да дава грешки, тестовият период до 17 декември е бил успешен. Системата беше тествана предварително – от 18 август, когато бяха направени първите тестове до пускането в експлоатация”.

Е, добре де, имаха половин година да се подготвят за “новата” система, която дава грешки, а не да се оправдават, че всяка нова електронна система има нужда от време докато започне да работи нормално. Нищо не се оправя с бездействие!

И така, след дни неволи, в петък държавата се извини за фалстарта на електронната винетка. А Пътната агенция обеща наказания. И уточни: обявеният гратисен период без глоби не освобождава хората от задължението да си купуват винетки. Неясно обаче остава как и от кога ще има глоби.

Заради неудобствата в последните дни премиерът настоя проблемите да бъда решени.

„Голямо извинение за трудностите, но когато от хартия минаваш на електронна система, винаги има такива сътресения. Надявам се до 10-15 дни всичко да е отрегулирано”, заяви премиерът Борисов.

Премиерът явно потъна в мисли за проблемите с тол системата. И сутринта в събота вече решението го бе взел. С негово разпореждане двама ръководители в АПИ и един от съветниците на регионалния министър понесоха отговорност заради недобрата организация при подготовката и въвеждането на електронната винетка.

Като член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ бе освободен Веселин Давидов, който отговаряше за електронната система за събиране на такси за използване на републиканската пътна мрежа.

С постовете си се разделиха още Антон Антонов, директор на Националното тол управление в АПИ и Радослав Николов, съветник в Политическия кабинет на министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Веднага след новината за уволненията им, шефът на пътната агенция инж. Светослав Глосов заяви, че не е изключено още хора да понесат отговорност за хаоса с винетките, като това ще стане ясно през следващата седмица. Дали само тези хора ще поемат отговорност, но и фирмата-изпълнител от АПИ, ще преценят след анализа на проблемите, които са създали при продажбата на електронните винетки. Той поясни, че освен софтуерните проблеми е имало и хакерска намеса в системата. Хора са злоупотребявали с услугата за конвертиране на хартиени в електронни винетки. Това не се дължало на слаба защита, а на слабост в разработката на софтуера. Тук сега изниква въпросът – Дали ще бъде потърсена отговорност и от фирмата, създала системата? Тепърва очакваме да разберем.

И сега към другата страна. Тя е, че доста хора останаха неинформирани как става покупката на електронните стикери.

От къде мога да закупя е-винетка?

Електронни винетки могат да бъдат закупени по няколко удобни начина за ползвателите на републиканската пътна мрежа: От интернет на адрес www.bgtoll.bg, Чрез мобилно приложение, Чрез терминали за самообслужване в търговски обекти и в областните пътни управления на АПИ, както и
на каса в търговски обекти и в областните пътни управления на АПИ.

Как се изписва регистрационният номер на автомобила – на кирилица или на латиница?

Вписването на символите от регистрационния номер на пътните превозни средства в уеб сайта и мобилното приложение за купуване на електронна винетка може да бъде и на кирилица, и на латиница. При изписването на номера се въвеждат само букви и цифри. В случай, че регистрационния номер съдържа тире, точка или интервал те не се въвеждат. Буквените символи от регистрационния номер се изписват с главни букви.

Как мога да платя е-винетка?

При покупка онлайн от сайта на www.bgtoll.bg и през мобилното приложение може да се плати с карта.
Плащането в брой е възможно само при покупка на е-винетка на каса в пунктовете за продажба и в областните пътни управления на АПИ. В означените пунктове за продажба е възможно заплащане и с карта, включително с карта за гориво.Плащане на е-винетка може да се направи и по банков път. За тази цел е необходимо първо тя да се закупи от www.bgtoll.bg. При покупката клиентът ще получи номер на банковата сметка и при банковия превод в полето „основание за плащане“ трябва да посочи идентификационния номер на генерираната е-винетка. За титуляр на сметката се вписва Агенция “Пътна инфраструктура”.

И най-важният въпрос: Как да разбера дали закупеният стикер е валиден?

При покупка на е-винетка от сайта www.bgtoll.bg и мобилното приложение, след финалната стъпка, на екрана се генерира потвърждение за успешно закупуване. При посочен от вас e-mail адрес, същата информация ще бъде изпратена и в електронната ви пощенска кутия.При покупка на е-винетка в пункт за продажба или в областно пътно управление на АПИ, както и на терминал за самообслужване ще ви бъде генерирана бележка за закупена е-винетка.Тази бележка, както и потвърждението за успешно закупуване нямат удостоверителен характер и нямате задължение да ги представяте на длъжностните лица, осъществяващи контрол по изпълнение на задължението за заплащане на пътни такси.На сайта www.bgtoll.bg и на терминал за самотаксуване по всяко едно време може да бъде направена проверка за валидността на закупената е-винетка.Системата дава възможност на потребителите да валидират винетката си до 30 дни от момента, в който те реално я закупуват, което им позволява да планират пътуванията си.

Тръпнем в очакване да разберем къде лежи причината за целият цирк!