"Бонус-малус" най-накрая ще заработи и в България. Това решиха депутатите с гласуване на второ четене на поправки в Кодекса за застраховане.

За въвеждане на "бонус-малус" у нас се говори от близо десетилетие. Принципът "бонус-малус" представлява финансов стимул за изрядните водачи и съответно финансово наказание за онези, които причиняват пътни инциденти.

Системата "бонус-малус" ще се прилага само за задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Според приетите късно снощи промени в Кодекса за застраховане промяна в премията по застраховката ще зависи от предявените претенции.

За какъв период назад застрахователите ще следят, когато изчисляват размера на полицата все още не е ясно защото предстои да се изготви наредба, която да определи правилата, по която ще работи системата. Специално за "По света и у нас" повече подробности по темата даде Пламен Данаилов - зам.-председател на КФН, ръководещ управление "Застрахователен надзор".

С промените в Кодекса за застраховането се поставя началото на системата "бонус-малус", с която се въвежда и рисков профил спрямо щетите, причинени на пътя, пише БНТ.

"Системата въвежда и това, че колкото по-коректен си на пътя, колкото по-добре шофираш, толкова по-малко ще струва гражданската ти отговорност. Респективно обратното - колкото повече щети причиняваш, толкова по-скъпа ще бъде гражданската отговорност. Бонус-малус системата ще бъде децентрализирана - всеки застраховател ще трябва да публикува на интернет страницата си как ще прилага историята на щетите и какъв бонус и съответно какъв малус съобразно причинените щети ще прилага и от там какво ще бъде ценообразуването", каза Пламен Данаилов.