Искането за оставката на главния архитект на София идва без публични аргументи, без предварителни индикации и без официален разговор. Това твърди самата тя в интервю пред Тина Ивайлова, в което разказва за напрежението в Столична община, масовото освобождаване на служители, спрени строителни проекти и натиск заради опитите ѝ да наложи ясни правила в градоустройството. „Ако бях корумпирана, нямаше да спра толкова много инвеститорски проекти“, споделя архитект Богдана Панайотова. Гледайте цялото интервю с главния архитект на София:
ВИДЕО
Оставката на арх. Панайотова е поискана чрез SMS, докато тя е била в болница с тежка пневмония, а кметът – в чужбина. „Това не е само недостойно, а несериозно и необмислено“, казва тя и подчертава, че именно поради липсата на конкретни обвинения е отказала да подаде оставка. До момента, по думите ѝ, реален разговор за мотивите на искането не е провеждан. Ключов момент в конфликта се оказва формирането на нова структура в Столична община. По думите на архитект Богдана Панайотова, тя е изготвена без нейно участие и без коментар от директорите на дирекции.
Следва освободен екип, оголена администрация. Така в рамките на една седмица екип, създаван шест месеца по всички правила на Закона за държавния служител, е бил освободен. Това, според нея, е оставило направлението без директори и началници на отдели.

Допълнително напрежение е създал случай с незаконно подслушване по време на оперативки. Подаден е сигнал за дисциплинарна проверка, но реакция от страна на кмета няма. Вместо това, хората, подали сигнала, са били освободени, а служителят, извършвал записите, е получил по-широки правомощия, обясни арх. Панайотова.
Главният архитект на София твърди, че е под натиск след спиране на проекти и опити да наложи правила в градоустройството. Тя свързва натиска срещу себе си и със спирането на редица строителни проекти. Сред тях са „Златен век“, „Capitol Residence“- „PIMK BUILD“, „Артекс“, както и небостъргач до мол „Парадайс“. Според нея всички проекти, които отговарят на правилата, са били разрешавани, а спрените са били в нарушение. Особено остър е конфликтът около строителство до некоригирани реки и дерета. Тя категорично отхвърля обвинения в корупция, като напомня, че още по време на конкурса доброволно е минала проверка с полиграф.

Какво стои зад поисканата Ви оставка? Кметът на София до този момент в публичните си изявления твърди, че имате различия във вижданията. За визията на София ли се разминахте, или става дума за интереси зад тази визия?
-Истината, поне за мен, е такава, защото друга не съм и чула. Нито в публичното пространство, нито по SMS, нито по имейл, че имаме някакво разминаване във визия. Няма абсолютно нищо от това, което си обещахме, че ще правим за София преди конкурса, по време на конкурса и след това, особено при назначаването ми за главен архитект. Нищо от това, което съм обещала, не съм нарушила. Нищо от това, което съм заявила, не съм го направила по друг начин. Нямаме разминаване във визия. Ако неговата идея за всичко, което си обещахме, е променена впоследствие и той не го е оповестил публично, тогава може да има различия, но аз не съм го чула.

По какъв начин беше поискана оставката ви?
-Странно беше самото изпълнение на искането, при положение че той знаеше, че аз съм в болница и лекувах тежка пневмония, а той беше в Бразилия. По някакъв странен начин с SMS да ми се иска оставката. Това не е само недостойно, за мен е основно несериозно, а може би и необмислено от негова страна, спонтанно. По тази причина всъщност аз и не съм я подала.

Защо отказахте да подадете оставка?
Не мисля, че докато няма реален разговор с конкретни обвинения срещу мен какво е променено, няма как да подам оставка.
Имало ли е индикации преди това, че се стига до подобен конфликт?
Абсолютно никакви индикации не е имало преди това. Имаше напрежение в работата в направление „Архитектура и градоустройство“ в последно време, предвид наближаващото формиране на нова структура за цяла Столична община. Тази структура общо взето се направи потайно, без коментар от директорите и дирекциите и без коментар от мен като главен архитект за направлението, което управлявам.

Вие знаехте ли за тази структура предварително?
Знаех още по време на кандидатстването ми за главен архитект, че ще има такъв заместник-кмет. Приветствах тази структура, но не по начина да се изземат всички бройки от едно направление. Единственият коментар, който ми беше искан, беше вече към края на сформирането на структурата. Казах, че е възможно да има такава структура още в началото.
Какво точно ви притесни в начина, по който беше направена структурата?
Борих се да си запазя един минимум бройки, с които си бяхме стиснали ръцете и се бяхме разбрали. Впоследствие се оказа, че е формирана съвсем различна структура от тази, която знаех аз. Може би оттам преля напрежението – защото аз просто се опитах да защитя бройките, хората и администрацията.
Провеждали ли сте разговор с кмета след това?
-До ден днешен не сме имали разговор. Очаквам такъв тази седмица. Имаме размяна на SMS-и, с които си искаме среща и от моя страна е потвърдено. Ще има среща и двамата знаем, че трябва да има.
Каква е нагласата Ви за тази среща?
-От негова страна обаче срещата е горе-долу с цел да ме убеди да си тръгна и да прекратим съвместната ни работа.
Как се отрази ситуацията на екипа Ви?
-Най-абсурдното и най-неуправленско решение беше това, че един екип, който е създаван шест месеца по всички правила и конкурси по Закона за държавния служител, само за една седмица беше освободен. Това оголи и без това непълния състав на една работеща администрация.
Колко души от вашия екип бяха отстранени?
-Най-абсурдното и най-неуправленското решение беше това, че един екип, една държавна структура, която е създавана в продължение на шест месеца с всички правила и конкурси по Закона за държавния служител, за една седмица беше освободена. Това оголи и без това непълния състав на една работеща администрация.
Как това влияе върху работата на администрацията?
-Абсолютно не виждам как оттук нататък ще убедим млади или по-възрастни хора, професионалисти, които могат да си жертват професионалния път, да влязат в една администрация, когато знаят, че след два месеца с прищявка ще бъдат освободени.
Все пак има аргумент, че законово това е възможно, защото хората са в изпитателен срок?
-По този начин законово е възможно, но няма логика. Ти си определил конкурса, ти си го подписал, ти си назначил човека, защото всички назначения и освобождавания стават от кмета на Столична община, и след два месеца решаваш, че не ти е трябвало такова лице или такава длъжност. Не поради несправяне с работа, защото последният човек имаше една седмица стаж или дори два-три дни и няма как да се прецени за такъв период дали изпълнява или не служебните си задължения.
Как си обяснявате това?
-Това беше демонстративно отношение, може би към мен, заради това, че заявих, че няма да подам оставка.
Конкурсите са проведени във времето, когато вие сте главен архитект. Смятате ли, че това има връзка?
-Да, може би като някакво лично отмъщение, а и като подигравка с всички граждани на София като обслужване. В момента направление „Архитектура и градоустройство“ няма действащи директори, няма началници на отдели. Всички тези бройки, и то ръководни позиции, ги няма. Има само един действащ директор – директорът на правна дирекция.
Това ли е директорът, за когото се появи информация, че е правил записи?
-Да. Това нямаше как да не излезе в публичното пространство, защото имаше пряка връзка с факта, че в работно време, на работно място, по време на оперативки, държавен служител си е позволил, в нарушение на всички правила, етика и морал по закон, да подслушва без знанието на останалите. Да си остави телефона и да прави записи без присъствието си на работна оперативка.
Как реагираха останалите служители?
-Всички налични директори и държавни служители бяха категорични, че това не е нормално и настояха да бъде подаден сигнал.
Подадохте ли сигнал?
-Да. Подадохме сигнал за дисциплинарно производство и за проверка по случая.
Каква беше реакцията?
-Няма такава от страна на кмета. В същото време всички лица, които участваха в подаването на сигнала, бяха освободени, а човекът, който е подслушвал, е с повишени права.
Тези записи били ли са предоставени на кмета?
-Изводите всеки може да си ги направи сам. За мен не е нормално да не се прилага законът, да няма етика във взаимоотношенията, при положение че от една работеща структура зависи обслужването на огромен брой граждани. Няма как да създаваш вътрешно напрежение и неработеща структура, а после да искаш срокове, услуги и качествено изпълнение.
Притеснява ли Ви съдържанието на тези записи?
-Абсолютно нищо не ме притеснява в никакви разговори, които съм провеждала в кабинета си, по което и време да са правени, в какъвто и период. Нищо не ме притеснява, освен самия факт на подслушване по време на работни срещи. Не мисля, че в тези записи може да има нещо различно.
Имаше ли напрежение в месеците преди искането за оставка?
-Да, имаше напрежение, точно заради предстоящата нова структура. Някои служители създаваха напрежение, а работещите се дразнеха от интригите. Това единствено пречеше на нормалния работен процес.
Имаше ли напрежение и заради спрени строителни проекти, които обявихте, че ще бъдат дадени на прокуратурата?
-Истината е, че се опитах да направя ред. Някакъв ред. Започнах и направих много работни групи и срещи с архитекти, проектанти, надзори и професионални браншови организации. Целта беше заедно да разпишем правила, които да бъдат еднакви за всеки инвеститор, всеки проектант и всеки участник в процеса.

Това не се е харесало?
-Не. Не се хареса. Не се хареса нито на част от служителите вътре, нито на хора, работили по стария начин. Опитах се да спра достъпа на външни посетители по всяко време. Опитах се да има мотивирани откази, когато един проект не отговаря, а не да се бави във времето, докато някой дойде да ни убеди, че проектът трябва да мине.
Тази борба за правила как беше възприета отвън?
-Тази борба, която беше много невидима за външния свят, с времето прозвуча като „не разрешаване на строителство“. Да, не разрешаване, защото проектите не отговарят на правилата. А всичко, което е отговаряло по правилата, е било разрешавано. Всичко, което е било тълкувано неправилно преди време с цел превишаване на правата, не беше разрешавано. Натрупа се огромен негативизъм срещу мен, конкретно от много големи фирми.
От какви фирми?
От проектантски фирми, работили по стария начин. От надзорни фирми, работили по стария начин. Защото аз исках всичко да изкарам на масата като правила.
Как реагира останалата част от бранша?
-Всички останали, които не са участвали в предишния модел на администрацията, било като проектанти, било като строители, приеха това добре. Те го очакваха. Но те не се чуват и не се виждат. Имам подкрепата на голяма част от гилдията точно по тази причина и мисля, че ще успея да завърша това с правилата. Аз направих обещание: и пред кмета, и пред себе си, че целият процес ще бъде публичен, демонстративен и прозрачен.
Как го приложихте на практика?
-Започнахме да провеждаме онлайн експертни съвети. Никога преди в експертните съвети не са били канени реално възложителите, проектантите да защитават проекта си, районните администрации да присъстват. Сега вече това се прави. Сега всичко е публично, не е еднолично. И това също не се хареса.
Така ли се стигна до спирането на конкретни проекти – „Златен век“, „Capitol Residence“- „PIMK BUILD“ , „Артекс“ и други?
-Има и много други проекти, които не са оповестени публично, но сме спирали процеса още в самото начало, заедно с кмета мога да кажа. Както беше и небостъргачът до „Парадайс“ – 216-метровата кула. Още на ниво градоустройство го стопирахме. Вместо четири небостъргача на едно място, най-много два. Това сме го спирали.
Какви бяха най-фрапиращите случаи?
-Имаше случаи до река Драгалевска, на два метра от некоригирана река, да се иска строителство на огромна сграда от 75 метра. Тези неща в момента са в съда. Те са спирани, защото са в нарушение на правилата. В предишни тълкувания правилата са били интерпретирани погрешно и това е довело до безобразия, които сега се виждат с просто око.

Как така „с просто око“?
-Как може нещо, което е видимо с просто око, някой да твърди, че е друго? Как може да имаш две жилищни сгради по 75 метра, разположени на шест метра една от друга, и да кажеш, че това е по норматив? Няма норматив, който да го разрешава. А те са факт. Сградите ги има.
Кой носи отговорност за това?
-Точно това исках да стопирам. Да е ясно и да не се разрешават такива сгради. Има хиляди гимнастики как да се направи, уж административна процедура, после нещо друго. Това стопирах. Това нагнети отношението към мен. Но никога не е било лично. Аз дори не съм знаела в повечето случаи кой е инвеститорът или възложителят. Никога не е било лично отношение.
Значи става дума за еднаква преценка за всички?
-Да. Еднаква гледна точка и преценка за правилата.
Подавали ли сте сигнали за тези случаи?
-Не, ние сме ги спирали с мотивирани откази. Заедно с кмета, дали той, дали аз. Естествено, че за всичко, което съм казвала, е имало нарушение.
Какво още сте се опитали да промените?
-Опитах се в обществени зони да не се разрешава жилищно строителство. Това не стана. Министерството издаде писмо, че нямало проблем.Общо взето се борех за създаване на правила, които не бяха удобни за големите бизнеси и големия интерес.
Защо?
-Защото това са хора, които са купили терени за огромни суми и са си направили изчисления да строят пет сгради, а ти им казваш – две. Това е сблъсък на голям интерес.
Какво е положението в тези зони?
-Очевидно е, че не отговарят на трафик анализи. Очевидно е, че няма никаква възможност за още автомобили. На хартия се пише, че няма проблем с още 200 паркоместа. Това са неща, които се опитах да спра.
Какво предлагате като решение?
-Писала съм доклади до Столичния общински съвет и до кмета и ще продължа да настоявам за нова наредба за трафик анализ и нова наредба за зелената система. Възможно е да има правила. Възможно е те да се спазват. Възможно е да се създаде работеща администрация.
Знаете, че сте засегнали сериозни инвеститорски интереси. Възможно ли е натискът да е върху кмета, за да вземе мерки срещу Вас?
-По логиката може и така да е, но аз действително не съм чула нито едно смислено обяснение, нито каквато и да е друга причина за реакцията срещу мен. От негова страна, когато знам какво съм правила, какви принципи съм следвала и какво съм искала да докажа, дори и пред себе си, че е възможно да има работеща администрация, е много трудно някой да те убеди, че това не трябва да се случва.
Казвате, че липсва политическа воля?
-Да, стига се до извода, че няма политическа воля това да се случи. Аз не мога да го приема. В личен план още повече, имала съм достатъчно големи успехи във всяка една сфера. Изоставила съм части от живота си, просто защото реших, че съм на възраст с достатъчно познания и опит, за да направя нещо полезно за всички граждани.
-Защото и аз живея в София. Защото и децата ми ще живеят тук. Рано или късно трябва да се наложат правила. Законодателството е в безвремие от 2001 година насам. Имаше достатъчно дълъг период на натрупване на нови обществени и икономически условия, нови интереси и разпределение на капитали. Дойде време да се създадат ясни правила.
Един от най-големите конфликти беше около реките. Как започна това?
-Нормалната реакция на един главен архитект, който ръководи, организира и контролира строителството и проектирането на територията на една община, беше да се направи огромна проверка и работна среща, за това какво се случва с реките в София. София е град с много реки и дерета, коригирани и некоригирани, с незаконно строителство, незаконно засипване и замърсяване. Беше крайно време да се направи много подробен анализ на всичко това през годините.
Каква беше идеята Ви?
-Създадох работна група. Имаше огромен интерес от министерства, регионални дирекции, басейнови дирекции. Всички отговарят за това по различен начин и можеше да се направи една обща проверка. Започна такава проверка. Обмисляхме две-три работни групи, къде трябва да се почисти река, къде има незаконно коригирани дерета, къде водите са вкарвани в тръби незаконно.
Как реагираха заинтересованите страни?
-Когато започнахме да спираме последно разрешени строежи до некоригирани реки, се стигна до голям скандал. За мен това е абсолютно недопустимо. Опасно е да се строи до некоригирана река. Това не е по никакви правила. Може да се строи, но след като реката е коригирана. Така казва и Басейнова дирекция.
Какви решения предлагахте?
-Да се спре строителството, докато реката се коригира. Или да се разреши по друг начин, който отговаря на заливаемата площ. За мен това беше нормална, неутрална проверка. Една от всички, които трябваше да се случат по всички реки.
Защо се стигна до напрежение?
Защото хората не вярват вече на документи и указания, когато с просто око се вижда друго. Вижда се, че има река. Вижда се, че са изсечени дървета. Вижда се, че една сграда вместо 7 метра кота корниз е 15 метра. Вижда се, че е разрешено за двуетажни сгради, а са построени пететажни. Това остава видимо завинаги.
Какъв е проблемът според Вас?
-На кого казваш, че са спазени правилата? На човек, който стои на светофара и трябва да вярва, че има изчислен трафик анализ? На това ли вярваме? На това, което виждаме, или на подписа на някой инженер или архитект?
Получихте ли сигнали да отстъпите?
Пряко – не. Единственото беше, че при проверките за реките ми беше спрян достъпът до личния ми профил като главен архитект, за да не мога да публикувам информация. Казаха ми, че нямам право да публикувам такива проверки.
Това законно ли е?
Това са функции, произхождащи от закона. Политическите фигури: кмет, заместник-кметове и общински съвет, налагат стратегия. Но главният архитект е професионалистът, който трябва да ръководи, координира и контролира процесите неутрално. Той не трябва да е политическа фигура и не трябва да се ръководи от интересите на големите инвеститори.
Виждате ли корупционен проблем?
Корупцията е най-тежката тема в България на всяко ниво. Всеки знае колко е трудно да се създадат правила. Казват, че това е мисия невъзможна. Аз мисля, че е възможно. Защото ако няма правила, винаги остава възможността за другото.
Според Вас решението за исканата ви оставка самостоятелно ли е на кмета или има и други фактори?
-Аз лично мисля, че не е самостоятелно решение. Нито съм имала случай, в който да съм имала от него желание или обещание да направя нещо. Абсолютно нищо не съм направила, което да не е в негов интерес като защита. Всичко, което съм правила, винаги съм го правила, заставайки твърдо зад него. Дори понякога и пред него съм устоявала на неща, които е искал.
Когато спряхте тези големи инвеститорски проекти, не Ви ли каза директно да не го правите?
-Не, директно нищо не ми е казано. По-скоро се мисли, че в момента градоустройственият процес е в правата на кмета. Те са негови от февруари месец. Оттам нататък той дирижира процеса като кмет с негови указания. Аз по никакъв начин не мога да попреча на това. Единствено на разрешенията за строеж, и то когато не са по правилата. Когато са по правилата, не съм пречила.
Значи сте неудобна?
-Да. Аз съм неудобна, защото се знае, че не мога да работя по начина, по който се е работило преди. Моето обяснение е това.
Опитаха ли се да Ви обвинят в корупция?
-Опитаха. Но никой не може да ме обвини дори с дума. Цялата гилдия знае, че това не е така. Опитаха се да използват това срещу мен, но не се получи. Ако бях корумпирана, нямаше да искат оставката ми и нямаше да спра толкова много инвеститорски проекти.
В професионалната Ви биография има ли зависимост от Столична община?
-В последните ми професионални години не съм работила в София. Бизнесът ми не е бил зависим от Столична община. По негова воля, дори с насмешка за останалите, се явих на полиграф и дадох съгласие да бъда проверена дали съм корумпирана. Това беше по време на конкурса, преди назначаването ми.
Какви бяха резултатите?
-Полиграфът доказа това, което винаги съм твърдяла. Но и самата ми работа за шест месеца го доказа. Това ми е личната мисия и това съм обещала на кмета. Така си стиснахме ръцете в началото, че ще работим за Столична община и за гражданите по този начин.
Какво искате да чуете от кмета?
-Искам да чуя лично от него какво от нещата, които е обещал, не съм изпълнила, или какво съм тръгнала да правя по друг начин.
Ако натискът продължи, ще подадете ли оставка?
-Не. Няма да я подам. Това не са политически решения. Това не са политики, които са избираеми. Аз съм професионалист. Решила съм да участвам в конкурса за главен архитект и бях напълно наясно какъв негативизъм ще донесе това. Имам дълъг административен опит и знаех какво ме очаква.
Какво Ви мотивира да продължите?
Поела съм ангажимент пред себе си да се опитам да свърша работата, за която съм влязла. По Закона за държавния служител и по специалния конкурс за главен архитект по Закона за устройство на територията, не може с едностранно желание на назначаващия орган да се прекратят тези отношения. Има си ред – дисциплинарно производство.
Как ще работите след всичко случило се, при положение че екипът Ви е отстранен?
-Възможно е да се работи, когато се работи законово и последователно, когато се създадат правилата. Още не е късно. Това, че няма хора, единствено ще забави времето и услугите. Всички знаят, че вината няма да е моя. Независимо дали аз ще бъда главен архитект или някой друг след мен, никой не може да работи без хора.
Какво искате хората да знаят за случващото се и за истинския смисъл на исканата Ви оставка?
-Първо: защо в продължение на две години имаме действаща администрация, която отново е занулена и обезкостена. Това е третата чистка на служители. Първа, втора, трета. Освобождаванията са ставали единствено по волята на кмета. Докога ще си играем на администрация? Това е безумно. Не може една политическа воля да се изпълнява, когато няма работеща администрация. Това е неуправленско и не мога да го приема. Трябва да се знае и да се потърсят отговори, защо умишлено две години не се създава администрация.
Как ще се справите с натиска занапред, ако отново се стигне до спиране на големи инвестиционни проекти?
-Всичко, което се прави по правилата и в рамките на законовите функции на главния архитект, не може да бъде спряно от никого. Основната функция на главния архитект по закон е голяма и определяща. Не може политическа воля да повлияе на мое решение, защото аз не съм политическа фигура. Не мога да бъда притисната да разреша нещо, което противоречи на закона, или да не разреша нещо, което е законово.
Разочаровахте ли се?
Да, разочарована съм. Много съм разочарована. Но това ми дава още по-голяма сила да не си тръгна така и да се опитам да се стигне до друго решение. София има нужда от работеща администрация. Има нужда от правила.
Какъв е професионалният Ви път преди този пост?
Стигнала съм всичко, което е допустимо по моите умения и професия. Имам успешен бизнес, успешен колектив. Работила съм 10–15 години в администрация държавен и общински контрол, имам проектантски, строителен и надзорен опит. Имам три деца, които учат висше образование. За мен това е успехът. Животът ми е уреден. Никога не съм влизала в администрацията, за да си уреждам живота.
Защо тогава приехте?
Ако целта ми беше лична, можех лесно да си тръгна. Или лесно можеха да ми налагат решения против волята ми. Реших да опитам заради себе си, дали с моите знания и опит мога да направя нещо полезно. И мисля, че мога. Дори и да не е сега.
Как гледате на евентуално освобождаване?
-Не го приемам като личен провал. Но трябва да съм направила всичко докрай като опит. Почерпих още по-голям опит и се убедих, че когато се действа в общия интерес на гражданите, това е най-голямата сила. Общественият интерес обаче е невидим. По-бързо се разчуват лошите неща. Никой не казва: „Спряхме този строеж, защото е опасен.“
Защо според Вас това е проблем?
Хората вече виждат. Имат дронове. Виждат отсечените дървета, застрояването. Това остава завинаги. Къде е корупцията: в това да кажеш, че една река не е коригирана и там не трябва да се строи, или в подписите по документи? Колко е просто и ясно.
Какво очаквате, когато се върнете на работа?
-Очаквам празни кабинети, нови купчини с изостанали преписки. Очаквам тежка картина.
А какво могат да очакват служителите от Вас?
-Човек, който се връща с план. Ще делегирам наново правомощия, ще издам нова заповед. Част от актовете, подписани през този период, са нищожни, защото са подписвани без делегирани права по специалния закон. Работата е закъсала. Администрацията е неработеща. Това ли заслужават столичани при тези такси, които плащат?