Евросъюзът се готви да наложи правила и да ограничи евтините стоки от азиатски сайтове, включително с налагане на мита на стоките под сегашния праг от 150 евро, под който стоките от тези онлайн платформи в момента могат да се купуват безмитно.

Европейската потребителска организация BEUC и 17 национални организации подадоха жалби до компетентните национални органи срещу тази популярна платформа с опасението, че тя не защитава потребителите си и използва манипулативни практики, които са в противоречие с актуалното европейско законодателство. Потребителските асоциации се опасяват, че платформата не проверява дали продуктите, които предлага, отговарят на изискванията за безопасност в ЕС.

Какво трябва да знаят българските потребители, каза пред Bulgaria ON AIR Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация "Активни потребители" - една от 17-те асоциации, подали сигналите.

“Процедурата трае около няколко месеца, предполагам, че до късната есен ще има решение. Сигналът е за това, че изискванията на регламента за големите платформи не се изпълняват от китайския сайт TEMU. В сигнала ни има над 10 конкретни разпоредби, които не се изпълняват и не се прилагат. 17 организации от 17 държави подаваме писма едновременно в националните регулатори, те обаче, от своя страна функционират и в мрежа на европейско равнище и ще вземат накрая общо решение. Ако има санкция, тя ще бъде общоевропейска, но реално процедурата е малко сложна”, каза Богомил Николов в разговор с Милена Милотинова.

Той допълни, че тези санкции ще бъдат процент от глобалния оборот, а не само от оборота в ЕС. Очаква се глобите да са 4% от оборота, което ще се измерва в милиарди. Има такива процедури и срещу други компании, не само китайски, но и срещу американски гиганти.

“Първото което очакваме е самият сайт да си промени правилата и практиките. Липсват задължителни елементи за информиране на потребителите. Винаги трябва да има една задължителна информация: адрес за контакти, начин, по който да се свържеш. Законът ни дава права да върнем дадена стока в 14-дневен срок, но как да я върнем, като търговецът няма адрес? Сигурен съм, че те вземат този си сигнал насериозно и ще си променят и допълнят правилата и разпоредбите. Притеснява ни, че тази практика е повсеместна и не само големите правят такива нарушения. Надзорът трябва да бъде наистина показен. Не е чак толкова сложно, има един списък от разпоредби, просто трябва да се вземат една по една и да се изпълнят”, заяви гостът.

Според Николов при платформите е една идея по-сложно отколкото при търговците, защото самите платформи не са търговецът, а предоставят място на множество търговци. В една платформа може да има хиляди фирми и търговци, които продават. Платформите също трябва да поемат отговорност.

“Митата, които се предлагат в момента, вероятно ще бъдат приети до края на годината. Не може да не доведат до поскъпване на стоките, но всъщност това е нещо логично, защото в момента ниската цена се дължи на два фактора: неплащане на мита и ДДС, както и на това, че през тези платформи много лесно се продават нискокачествени стоки, които не отговарят на изискванията за безопасност. Не е тайна, че в Китай фабриките произвеждат различни партиди: една партида за местния пазар, където изискванията за безопасност са много занижени и други партиди за европейския пазар, който има най-строгите изисквания в света. По тази линия влизат изключително опасни стоки, защото митническият контрол при малките пратки е занижен. Няма нито една митница в Европа, която да има капацитет да провери 2,3 млрд. малки пратки, които миналата година са влезли по тази линия от Китай”, заяви Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители".