Обществено движение – символично и тихо, но с ясни политически и потребителски послания, се появи във Франция. То подканва всички да спрат да използват услугите и стоките на американски марки.

Причината е новата вълна на обществено недоволство във Франция, породена от търговската политика на САЩ и по-конкретно действията и реториката на американския президент Доналд Тръмп. В центъра на това недоволство е бойкотът на американски стоки – от технологични гиганти до символи на популярната култура като Coca-Cola и Nike.

Според социологическо проучване на агенция Ifop, публикувано във вестник Libération, 63% от французите подкрепят идеята за бойкот на американски продукти. Една трета от тях вече прилагат това на практика, като съзнателно избягват покупката на стоки, произведени в САЩ. Тези данни бележат исторически спад в доверието към Америка във Франция – страна, която традиционно е сред ключовите икономически партньори на САЩ в Европа.

Сред най-често избягваните марки са McDonald’s, KFC, Starbucks, Tesla, Apple, Microsoft, Coca-Cola, Airbnb, Nike и дори социалната мрежа X (бивш Twitter).

Причините за недоволството са комплексни. Основните мотиви включват търговските мита, въведени от администрацията на Тръмп, включително заплахата за 200% такси върху вноса на френско шампанско и вино. Допълнителни фактори са антиевропейската реторика, отношението към украинския президент Зеленски, ограничаването на културното многообразие и засилването на националистическата линия във външната политика на САЩ.

Интересното в проучването е не само какво мислят французите, а кои именно го мислят. Най-голяма подкрепа за бойкота се наблюдава сред хората над 65 години, с високи доходи (над 2400 евро месечно), с високо образование и с леви политически убеждения.

Едновременно с това обаче се наблюдава и значителна разлика между убеждение и практика. Макар много хора да подкрепят бойкота на думи, те често продължават да купуват американски продукти поради удобство, цена или липса на достъпни алтернативи. Така например за френските студенти McDonald’s остава една от най-достъпните опции. Подобно мнение изразява и 43-годишен мъж, току-що закупил маратонки Nike, който каза за The Guardian: „Разбирам бойкота, но това са най-добрите обувки.“

Движението обаче намира израз и в социалните мрежи. Хаштагът #BoycottUSA набра популярност, а Facebook групата „Бойкотирайте САЩ: Купувайте френско и европейско“, създадена от 33-годишния фермер Едуард Русез, наброява над 25 000 души само за месец. Според него целта на бойкота не е насочена пряко срещу Америка, а е опит за икономически баланс и подкрепа на местното и европейско производство. „Това е символичен акт, чрез който искаме да насърчим хората да избират продукти, съответстващи на техните ценности“, казва Русез.

Проучванията сочат и спад в интереса към САЩ като дестинация за образование, живот и работа. През 2010 г. почти половината от младите французи са искали да учат в Америка. Днес – едва 22%. Същият спад се наблюдава и при желанието да се живее и работи там. САЩ губят своята привлекателност като мечтана дестинация – не само заради политическите сътресения, но и заради усещането за културна и икономическа дистанция.

Бойкотът на американските продукти във Франция е все още по-скоро символичен, отколкото масов. Но той е ясен сигнал за промяна в обществените нагласи. Дали ще се превърне в дългосрочна тенденция или ще остане краткотрайна реакция, зависи както от бъдещите политики на САЩ, така и от готовността на Европа да укрепи собствената си икономическа идентичност.