Клиентите "никога повече няма да пазаруват по същия начин" след коронавирусната криза, заяви Маркс и шефът на Спенсър.
"Докато някои навици на клиентите ще се върнат към нормалното, други са се променили завинаги", заяви Стив Роу
Вирусът предизвика промени, включително преминаване към онлайн пазаруване и ускоряване на промяна в начина, по който клиентите използват магазините на High Street, каза той.
Тениските, сутиените и продуктите за баня бяха свидетели на рекордни продажби, докато едва се продаваха костюми или вратовръзки.
Въздействието на вируса предизвика „ефекти и последствия“ в сектора на търговията на дребно, които „ще издържат през следващата година и след това“, добави той.
M&S вече премина през план за трансформация, ръководен от неговия изпълнителен директор Стив Роу, който включваше намаляване на разходите и закриване на някои магазини.
Фирмата заяви, че поради пандемията тези мерки ще бъдат предвидени в рамките на програма, наречена „Никога отново същото“.
"Травмата на кризата" Ковид-19 "поцинкова колегите ни, за да осигури бъдещето на бизнеса", заяви г-н Роу.
"Тенденцията към цифровото е ускорена и се променя формата на High Street, приведена напред. Най-важното работни навици са трансформирани и открихме, че можем да работим по по-бърз, по-лек и по-ефективен начин."
Коментарите му дойдоха, когато M&S заяви, че печалбата му за годината до март е спаднала с над 20% до 403 милиона британски лири, от 511 милиона британски лири през предходната година, тъй като проблемният бизнес с дрехи продължава да страда.
Продажбите на дрехи и домакински стоки спаднаха със 75% за шестте седмици до 9 май.
Продажбите на храни също паднаха с 8,8%, въпреки че M&S заяви, че много от нейните магазини на Simply Food се търгуват силно.
Завързване на Ocado
Резултатите от миналата година за търговеца на дребно отразяват закупуването на 50% дял от търговията на дребно в онлайн магазина Ocado за 750 милиона паунда.
Г-н Роу заяви, че силното представяне на Ocado по време на блокирането "допълнително засили" стойността на сделката за доставка на хранителни стоки.
Търговецът ще влезе в партньорство с Ocado от септември тази година, заменяйки съществуващата сделка на онлайн бакалията с Waitrose.
M&S обяви в сряда, че повече от 1000 нехранителни артикула, като дрехи или обзавеждане за дома, също ще бъдат достъпни за доставка чрез връзката с Ocado.
Нийл Уилсън, главен пазарен анализатор в Markets.com, каза: „Covid-19 ускори много потребителски тенденции и може просто да е катализаторът, необходим за ускоряване на превръщането на марки и Spencer в търговец на дребно в 21 век.
„По-специално изглежда, че M&S е научил колко е важно онлайн - затова прави начинанието си на Ocado по-централно за бизнеса.“
Състезание по облекло
През последните години компанията е изправена пред нарастваща конкуренция от модни гиганти като Primark на High Street и Asos в интернет.
През годината до март M&S заяви, че продажбите на облекла са спаднали с 6.2%, докато продажбите на храни са се увеличили с 1.9%.
За да добавят своите проблеми, нехранителните магазини на M&S бяха принудени да затворят в рамките на мерките за блокиране.
В резултат на това той се сблъсква с "нарастващо изоставане на непродадени запаси" в своите складове.
Фирмата заяви, че мерките за блокиране, социалното дистанциране и по-ниското потребителско търсене "вероятно ще продължат през годината", добавяйки, че пандемията на коронавирус означава, че е трудно да се предвиди нейната ефективност през следващата година.
Работи се по сценарий, който поема продажбите в размер на 2,1 милиарда британски лири през следващата година за дрехи, дома, храните и международните продажби.
Софи Лунд-Йейтс, анализатор на собствения капитал в Hargreaves Lansdown, каза: „Като цяло M&S се изправи пред предизвикателства преди коронавируса и те просто се изостриха.
"В рамките на трудностите има и реални възможности и изглежда, че групата има много правилни идеи, но следващата глава наистина трябва да бъде свързана с изпълнението."