Европейският съюз предложи фиксирана такса от две евро за милиарди малки пратки, изпращани директно до домовете на хората, които в момента идват предимно от Китай.
Новият данък би означавал, че пакетите на стойност под 150 евро вече няма да бъдат освободени от мита.
Онлайн пазарите, включително китайските гиганти Temu и Shein, ще трябва да платят таксата, заяви европейският комисар по търговията Марош Шефчович. Миналата година 4,6 милиарда такива пратки са влезли в ЕС, като над 90% от тях са дошли от Китай.
Такъв обем е създал огромно натоварване за митническите служители на ЕС, каза Шефчович. Той твърди, че това е създало предизвикателства при осигуряването на правилна проверка на безопасността и стандарта на стоките, влизащи в блока.
Предложената такса би „компенсирала разходите“, каза той пред Европейския парламент. Брюксел също така се надява част от генерираните приходи да отидат в бюджета на ЕС.
Таксата от две евро ще се прилага за пакети, изпратени директно до потребителите, докато пакетите, изпратени до складове, ще се облагат с по-ниска ставка от 0,50 евро.
Ходът на ЕС идва след новите тарифи на САЩ върху китайски стоки по време на администрацията на президента Доналд Тръмп, които включват такса за малки пакети.
След преговори миналата седмица тарифата за малки пакети на стойност до 800 долара беше намалена от 120% на 54%. Въпреки това, фиксираната такса за пакет от 100 долара остава.
Имаше опасения, че китайските гиганти в електронната търговия биха могли да залеят европейския пазар с евтини стоки, тъй като продуктите, първоначално предназначени за САЩ, ще трябва да бъдат изхвърляни другаде.
Европейските търговци на дребно са се оплаквали и преди, че са изправени пред нелоялна конкуренция от чуждестранни конкуренти, които според тях не спазват строгите продуктови стандарти на ЕС.
Шейн и Тему вече са заявили, че ще сътрудничат с регулаторните органи и по отношение на потребителските стандарти. Тему твърди, че има 92 милиона потребители в ЕС, докато Шейн заяви, че има над 130 милиона.
Преди американските мита, платформи като Shein и Temu разчитаха на така нареченото „de minimis“ изключение, за да изпращат стоки с ниска стойност директно до клиенти в САЩ, без да се налага да плащат мита или данъци върху вноса.